Hvilke album fra Norge, Sverige og Danmark definerte musikkåret 2024? GAFFAs redaksjoner har valgt ut årets sterkeste nordiske utgivelser.
I år, selv om den norske musikkbransjen har blitt frelst av solide utgivelser fra internasjonale tungvektere som blant annet Girl in Red og Aurora, har den norske redaksjonen gjort et bevisst valg om å i denne anledning trekke frem fem utgivelser fra artister som vi synes fortjener mer synlighet og anerkjennelse utenfor landegrensene.
Årets fem beste norske album:
5. Daufødt – Glitter, Fysisk Format
Daufødt har over de siste årene klatret seg opp til de høyeste tretoppene i den norske rocke-jungelen. Fra før har bandet utgitt 3 album, laget i lag med noiserock-komponisten Lasse Marhaug. Daudfødt har gradvis gjennom disse utgivelsene utviklet seg fra et rent hardcore-basert utgangspunkt til en sound med tilslag av støy, slik at de nå står som hardcorepunkere og støykrigere innenfor sitt eget domene. Det nye albumet utforsker den samme gamle kaotiske rockekraften, men med en spennende ny nerve - mer treffsikker enn aldri før. - Emanuel Waal
4. Hanne Kolstø – E Det Berre Meg, Jansen Records
På E det berre mej, leker Kolstø seg med ulike sjangere som synthpop, techno, indie og folkemusikk. Tekstene fremføres på sjarmerende sunnmørsdialekt, som harmonerer med albumets forføreriske og noe mystiske uttrykk. Gjennom de 39 minuttene albumet varer, holder E det berre mej fast i oppmerksomheten med varierte låter av høy kvalitet som dykker inn i sine helt egne stemninger. Det skaper en både fin og spennende lytteopplevelse. Man vet aldri hvilken vei Kolstø skal gå, men det er tydelig at hun har full kontroll. - Anbjørg Krogstad
3. Fangst – Fangst Sinatra, Jansen Records
Tekstene på plata er like enkle som effektive, og låtene appellerer (kan jeg tenke meg) like sterkt til studentkollektivet som til kontorister – fanget av jobben – stadig på leting etter et musikalsk kick. Bandet tar seg selv svært lite høytidelig, hvilket er nødvendig i rockesammenheng – en sjanger som på sitt mest alvorstunge lett får noe latterlig over seg. Ta den lekne albumtittelen, eller de hjemmelagde «Securitasuniformene» de gjerne opptrer med.
Fangst har helt fra startskuddet i 2021 levert på et imponerende høyt nivå og befester med dette sin posisjon helt i toppen av norsk rock. Mest av alt bærer Fangst Sinatra preg av et voldsomt musikalsk overskudd, og fire gutter som ikke er ferdige med å leke. - Daniel W. Gunstveit
2. Hammok, Look How Long Lasting Everything Is Moving Forward For Once, Thirty Something Records
Det er så deilig at hardcorepunken lever! Hvordan i helvete klarer "bare" tre karer å fylle et lydbilde med så mye energi!? Vet ikke hva de forer gutta med, men jeg tar to, takk! - Vegard Engen
1. Signe Dø, Gi Meg Månen, Koke Plate
Spennende teksturer, inderlige følelser og nøktern genialitet. Den desiderte styrken til Signe Dø, i bunnen av all førsteklasses musikalsk make-up i form av flytende lydlandskap, drømmende synths og overlayerede vokaler, er et svært solid låtskriver-talent som strekker seg forbi en allerede sterkt fremtredende estetisk visjon. Dette er et fantastisk debutalbum fullt av følelse, form, særpreg og talent. - Sigurd Hollen Elgenes
Årets fem beste svenske album:
5. Bladee & Yung Lean – Psykos, World Affairs
Til tross for smerten bak Psykos er albumet preget av motstandskraft. Duoen har ikke bare funnet stemmene sine, men også hva de vil si med dem. Modenheten deres minner oss om at bak hver musiker er det en person som vokser og forandrer seg. - Johanna Eriksson
4. Sibille Attar – Brutal, Sibille Attar
Albumet er gjennomsyret av intime og direkte tekster som fremheves av Sibilles sangstemme på en markant måte, sammenvevd med et eksperimentelt lydbilde. Nok en gang beviser hun at hun er en finne til og gå sine egne veier. - Isabella Boström
3. Thåström – Somliga Av Oss, Razzia / Sony Music
Valstakten og trekkspillet i "Om Det Här, Om Det Där" går rundt, rundt, rundt som et pariserhjul, og en skitten vakker tone blir illustrert med en jazzete saksofon på "Majestic". Hvis fokus på det vakre var visjonen, så har Thåström unektelig lykkes. - Ieva Kisieliute
2. De Clair – Hiding Mountains In The Palm Of My Hand, The Satchi Six
Et mykt piano eller et orgel som lydteppe i bakgrunnen er nok til å bli trollbundet av De Clairs kraftige stemme som er i fokus når det kommer til en historiefortelling som aldri blir kjedelig eller forutsigbar. – Jim Knutsson
1. 1900 – Kontragarde, ST4T
Det er en slags eterisk melankoli som gjennomsyrer alle sporene der kjente klarinettmelodier og fløyter nesten føles som en slags påminnelse om 1900-tallets egen fortid. Men det er også futuristisk med vakre synth- og ambiente elementer.
Gjennom kombinasjonen av alt dette blir Kontragarde en utrolig rørende skapelse og nok et instrumentalt mesterverk på 1900-listen, som får en til å føle seg bortskjemt med å ha hatt det berikende privilegiet å oppleve disse herlige tonene. – Andreas Trella
Årets fem beste danske album:
5. Hugorm – Drømmehug, Warner Music
Hugorm er den danske nasjonens kollektive selvhjelpsprosjekt, som gjør at Eckhart Tolles samlede verk føles som en airfryer-manual. Dette albumet er en mindfuck. Ti sanger som flyr avgårde og gir deg lyst til å trykke (re)play, som en slange som spiser sin egen hale. Hvis ikke Bergmann, Gorm og Kvamm var det allerede, er dette albumet plata som vil sementere trioen som landets sterkeste liveband. - Amalie Löwén
4. Baby In Vain – Afterlife, Escho
Baby In Vain har alltid vært tydelig inspirert av 90-tallets mer avslappede sounds. På Afterlife sender trioen sin hilsen til slacker rock, og får tankene til å vandre innom både Psyched Up Janis og Mac DeMarco. De prøver stadig nye ting som ikke har blitt hørt fra bandet tidligere, med spesielt "Mine" som legger vekt på bandets tekniske kaliber, med et spor som danser mellom skitten og mørk indie og fengende elementer av jazz. Bandmedlemmene har vokst som musikere på et imponerende album. - Simon Yüksel Nielsen
Läs också: ÅRSKRÖNIKA: "Vi har aldrig behövt popmusiken mer"
3. Thomas Helmig – Sortedam, Sony Music
Thomas Helmig tar oss med inn i sitt helt eget, private rom, inn i forholdet til sønnen, inn i følelsen av tap. Og han gjør det både med velkomponert og vakker musikk -og med en helt unik, troverdig lyrisk autentisitet. Ingenting har vært viktigere for Thomas Helmig enn å gå inn i dette rommet og åpne dørene, så vi andre kan se og høre. Og visst er det et mørke han åpner dørene til, men et mørke av stor betydning og skjønnhet. - Ivan Rod
2. Rigmor – Vælter Vi Mørket, Mermaid Records
Det er noe både superoriginalt og samtidig nostalgisk og støvete over Rigmor. Det er intelligent indiepop, hvor hver detalj og kurve er tenkt på, men samtidig inneholder Rigmor også et element av garasjerock. Det er flytende og drømmende, men også umiddelbart og tilgjengelig. Sol og mørke på samme tid. Og det føles som en varm indieklem. - Amalie Löwén
1. Brimheim – Ratking, Tambourhinoceros
Blandingen av håndspilt energi og fresende elektronikk er der for å gi lydbildet masse edge, og låtskrivingen er på et høyt nivå, fra åpningstracket "Dancing In The Rubble", som overrasker stort i sin oppbygging ved å dekonstruere i stedet for å bygge opp, til den avsluttende pianoballaden "Hurricane". Sistnevnte med albumets beste tekst, fordi følelsene spilles ut i et rom, blant konkrete fysiske gjenstander som du både kan se og ta på. Dette albumet er opplevelsesrikt, frekt og nyansert.– Trinelise Væring
Les også: Konsertanmeldelse, Cezinando: "Førjulsgalskap"