Tungt henger hodet som er nødt til å bære kronen

Cezinando

Slottsfjell 2024

Kristoffer Cezinando Karlsen er som en god vin; for hvert år som går så modnes smaken av musikken til noe stadig mer rikt - noe stadig mer konsentrert. Dette gjelder like mye live som i studio.

Etter å ha (nok en gang) gjenoppfunnet seg selv på det nå spellemann-vinnende albumet Sprengkulde fra 2023 trenger man ikke å undres hvorfor festivalene har (nok en gang) stått i kø for å få en liten bit av det siste Kristoffer Cezinando Karlsen har å tilby. GAFFA ga Oslo-prinsen en fortjent femmer da han i fjor høst fremførte rygg-til-rygg to eksklusive show en søndagskveld på operaen, hvor anmelder beskrev at han "under en kollektiv rus av høytidelighet leverte et fantastisk show foran et overtent publikum". Han har på ingen måte lagt fra seg trylletriksene i 2023; for femmer skal det bli igjen.

Selv ble jeg blåst av banen når jeg første gang hørte albumet på t-banen. Haha. Men, seriøst, så er det ganske fantastisk hva den mannen får til. Fra break-out albumet Noen ganger og andre til Et godt stup i et grunt vann og nå til «Sprengkulde» har han brettet ut sjelen sin og definert seg seg selv i et stadige nye spektre av musikalsk innflytelser,  tekst-univers og, ikke minst, cutting edge klesstiler som aldri slutter å få hipsterne til å grine. Cez, i kraft av sin kunstneriske og innovative utstråling, er på mange måter selve definisjonen på peaken av "Oslo-kul". Dag 2 av Slottsfjell 2024 skal hovedstaden invadere en kjær sørlig nabo.

Etter en rekke opptredener fra et utvalg «safe» artister er det herved Cezinando sin tur til å overvinne Tønsberg-publikummet med hakket mer "out-there" hip-pop -musikk den siste dagen av festivalen. Det er ikke mange som trengs å overvinnes_ her er alle med fra første sekundet de schizofrene synthesizerne på førstelåta fra sistealbumet, «Autostrada», fyller hvert hjørne av kystbyen. Her er det ikke bare publikum som koser seg. Det er ingen tvil om at artisten stortrives på scenen, ikledd knall-lilla bukser og et par episke shades.

Takknemlige for en behagelig og mild temperatur i lufta serveres vi knallgode innslag fra hans siste utgivelse før stemningen roer seg litt og den 28 år gamle artisten går i ballade-modus. Med bare et piano og sin egen stemme til rådighet blir publikum hypnotisert under låta «Tommelen på vekta», siden; hvordan skal man liksom ikke bli det? Med tekster som: «Hvorfor kan ikke jeg og bare like deg / Uten at det vises så åpenbart at jeg bare trenger nærhet?» beviser Karlsen, foran tusenvis av berørte publikummere, at det ikke alltid må gå i hundre.

Etter balladene skyter energinivået igjen i været - og alt blir lagt på bordet. Cezinando har den karismaen og det imaget en artist bør ha. Han koser seg på scenen og kontrollerer publikum med noe av den beste musikken Norge har å by på. Avsluttende får vi låta «Kristoffer Robin» som blant annet har fått en liten gjenopplivelse den siste tiden etter det populære Randi Oline-coveret fra i fjor. Publikum overdøver nesten scenen, og jeg klarer ikke tenke annet enn at dette må være alle artister sin drøm: å ha et publikum av tusenvis av mennesker synge en låt du selv har skrevet tilbake til deg. Prinsen fremstår humbled - selv om dette er langt ifra hans første rodeo.

Under Slottsfjellfestivalen 2024 får Kristoffer Cezinando Karlsen (nok en gang) vist hva han er laget av. Det er ikke bare hvilken som helst artist som kan spille musikk man kunne hørt på en nattklubb i Berlin for så å spille en nedstrippet ballade og likevel ikke miste noen langs veien. Det er ikke mange artister i Norge som er like allsidige som Cezinando. Han gjør akkurat som han vil - og det vil han trolig aldri slutte med. Så lenge han ikke mister den 1/1.000.000 edgen vi alle elsker.

Takk for kul konsert!