Langt å gå, sånn ish konsert å få

Hubbabubbaklubb

Bergtatt, "Berget"

Den spreng-idylliske festivalen startet noe bratt, men man er da enda bergtatt.

Luster kommune tilbyr både det ene og det andre. På dag 1 av Bergtattfestivalen ble første konsert arrangert under premisset av en aldri så liten sidequest! 360 meter strak oppoverbakke til berget-scenen skulle nemlig til for å kunne nyte privelegiet av reunion-konserten til Hubbabubbaklubben. I høyden av den lokale fjelltoppen var kamp mot svette og utmattethet nødvendig for å kunne få med seg den severdige begivenheten.

Som nordmenn flest er ikke anmelder totalt fremmed for tur under bratte forhold, men sant skal sies- for en fuckings turrute! Ikke lite imponert ble man av de (irriterende) sporty menneskene som kom på løpende rekke etter oss vanlige dødelige som “bare” hadde ruslet den utmattende ruten med livet på hengende håret i hold. Det hadde altså også blitt holdt et kappløp for spesielt interesserte hobby-olympere som bestemte seg for å spurte opp det som føltes som en nærmest 90 graders strekning opp til den atypiske konsert-destinasjonen til imponerte tilskuere. Fy faen. Credz.

Omsider fremme med livet i behold så var det selvfølgelig forfriskende å bli servert konsert. Men, ikke fra Hubbabubba! Først ut var overraskelseskonsert fra danske Goss som på imponerende vis serverte en publikumsfriende konsert full av baluba. Vokalisten klatret i trær, sang akustisk, og samspilte generelt med publikum på imponerende vis. Men, så var det jo egentlig ikke Goss man hadde kommet for å se.

Etter at man har kjempet mot fjellet for å omsider komme frem til konsertområdet, så er det jo en viss forventning knyttet til arrangementet man faktisk har reist for å oppleve. Det tok nærmest 2 timer etter at man var i toppen av bakken at Hubbabubbaklubb faktisk satte i gang å spille konsert. Til noe glede satte de i gang med en slowed down versjon av hitten deres "Mopedbart", som alt tatt i betraktning endte opp med å oppleves som et noe halvhjertet publikumsfrieri. Etter en solid Goss-konsert virket egentlig majoriteten av mennesker noe mette og fornøyde nok til å ta turen ned igjen i det de begynte. Delvis kan man ansvarliggjøre regnet, men men.

I likhet med mange andre husker jeg godt tiden hvor HBK var på toppen av sitt fame-game (rundt 2014), og spilte på mangt norske festivaler til store glede og begeistring for musikkelskere. Det er absolutt gøy at gutta er i gang igjen! Dessverre druknet konsert noe bort i omstendigheter, forskinkethet og lokasjonmessige "problemer". Konserten foregikk i en nok så strak nedoverbakke, med scene plassert i bunnen - noe som krevde at alle lyttere/seere var tvunget til å sitte oppå hverandre på kino-aktige plasser med sitteunderlag. Under Goss sin konsert ble dette "problemet" "håndtert" gjennom at frontfigur utøvde påfallende mobilitet i, gjennom og oppå publikum. Under langt mindre mobile Hubbabubbaklubb ble konserten rett og slett noe kjedelig. Men, fy faen så fin utsikt!