Artikkel

KLASSIKEREN: Et galt geni

Debutalbumet Maxinquaye, oppkalt etter Trickys avdøde mor Maxine Quaye som tok sitt eget liv da han bare var fire år gammel, var øyeblikket han skrinlagt det forrige artistnavnet Tricky Kid og vokste til et geni. GAFFAs Jim Knutsson vender tilbake til tiden da soloartisten forlot kollektivet Massive Attack og begynte å stå på egne ben.

Den britiske triphop-rapperen og produsenten Tricky introduserte seg for verden på Massive Attacks to første album, Blue Lines og Protection fra henholdsvis 1991 og 1994. Førstnevnte besto av såkalt "narkis"-hiphop om du vil, som løftet frem en helt ny sjanger gjennom innovativ musikalitet. "Triphop" var plutselig på leppene til alle trendsensitive mennesker.

Samplede beats, tungt svingende bass, vinylskraping og en blanding av avslappet slurvet rap og vakker, selvsikker, men såret vokal ble den perfekte yin og yang som skulle danne rammen for den nye sjangeren. Og det var en mørk verden som ble malt hvor vi som lyttere måtte følge med på trygg og sikker avstand, hvor hjernen jobbet mer enn føttene i denne intellektualiserte versjonen av dansemusikk med paranoide penselstrøk.

Tricky satte også sitt preg på oppfølgeren, men samtidig hadde han begynt å bli frustrert over at han ikke hadde nok å si i Massive Attack. For eksempel var Trickys første solo-singel,"Aftermath", et resultat av at han egentlig tilbød dem å inkludere den på debutalbumet, noe som aldri skjedde. Og tidligere på året som bandet ga ut sin oppfølger, hadde han begynt å gi ut solomateriale hvor han fortsatte å eksperimenterende ta sjangeren til nye ukjente steder. Den unge sangeren Martina Topley-Bird som han hadde møtt året før, ble hans nye partner, etter at han oppdaget hennes da hun satt og sang for seg selv i nærheten av der han bodde i Bristol.


Andre vokal-gjester på albumet er Alison Goldfrapp og Ragga, den førstnevnte av dem på den The Smashing Pumpkins-samplede låten Pumpkin. Det er "Suffer" fra rockebandets debutalbum Gish, som ble gitt ut samme år som Massive Attack debuterte, som får et helt nytt uttrykk og viser at Trickys påvirkninger ikke er enkle å finne ut av, selv om låttittelen denne gangen ga en pekepinn. 

 

Hasj-tåka som ligger tykt over produksjonen er inne og snuser inn påvirkninger fra alt fra hip-hop, soul, reggae til mer rare og eksperimentelle elementer som rock, ambient og elektronisk dansemusikk. Men fremfor alt gjør han den unike blandingen til sitt eget betydningsfulle lydbilde. Dette ved hjelp av produsent Mark Saunders som tidligere hadde samarbeidet med legender som David Bowie, Mick Jagger, Depeche Mode, Erasure og The Cure.


Den andre singelen, "Ponderosa", ble gitt ut før han forlot Massive Attack i 1995, samme år som solodebuten. Linjen "I drink till I'm drunk / And I smoke till I'm senseless" viser bevis på tilstanden både han og partikulturen i Storbritannia var i rundt denne tiden. 

"Overcome" var den siste singelen som ble gitt ut før albumet kom ut 20. februar 1995. Det er en ny versjon av Massive Attacks "Karmacoma", men denne gangen er Shakespeare Sisters sin sang "Moonchild" samplet mens Martina Topley-Bird håndterer vokalen, og fanger den nøyaktige øyeblikk i tid på to vidt forskjellige steder og dermed to helt forskjellige scenarier. Noe som også fanges av den mørke og noe urovekkende musikken som står i skarp kontrast til Martinas himmelske sang.

 


Tekstene er generelt mer personlige enn før og vender innover samtidig som de beskriver en virkelighet for mange andre som ikke er født med en sølvskje i munnen. Dessuten er hiphop-gruppen Public Enemy's Black Steel In The Hour Of Chaos tolket på en egensindig måte og forkortet til bare Black Steel. Originalen ble vist på It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back fra 1988 og beskriver en mann som nekter å delta i landets militærtjeneste og deretter rømmer fra fengselet. "I got a letter from the government the other day / I opened and read it, it said they were suckers / They wanted me for their army or whatever / Picture me giving a damn, I said never."

Andre band som har tolket sangen er det brasilianske metalbandet Sepultura og rockebandet Rage Against The Machine og kan ha blitt inspirert av Trickys rockeversjon.

 


Hell Is Round The Corner er en sexy banger som forfører lytteren med sin sampling av Isaac Hayes Ikes Rap II, som for øvrig også ble samplet av trip-hop-kollegene Portishead året før på "Glory Box" fra den mesterlige debuten Dummy. Og du kjenner igjen deler av teksten fra Massive Attacks "Euro Child". Teksten forteller imidlertid en helt annen versjon enn musikken og du blir kjent med den konstante kampen for å bare overleve, noe som kan gjøre hvem som helst gal. Og det er i denne balansen mellom yin og yang at albumet har sin storhet. Den lokker deg inn i en forvridd og skitten verden skapt av et galt geni som stadig vakler på kanten.

Vanskelig å være nybegynner som soloartist har sine fordeler ved at han ikke velger den enkle oppsatte banen, men i stedet tar mer eksperimentelle og punkere avgjørelser når han rett og slett ikke vet bedre. Og albumet blir et innblikk i hans interessante hjerne gjennom kjedelig musikk i toppklasse. Det føles både impulsivt og gjennomtenkt og går etter følelse mens intellektet alltid er med. Tricky og Martina blir mørket og lyse mens hans nesten hviskende rap gir en ekstra dimensjon til hennes engleaktige sangstemme. Resultatet er poetisk og brutalt vakkert, og en unik klassiker ble født.

 


ANNONCE