Artikkel

Slik var Pussy Riot i Oslo

Pussy Riot forteller hele sin historie, i krysningen mellom konsert og performance.

Forvrengte kirkeklokker og flyalarmer trer ut av høyttalerne og ut i publikum. På scenen står fire stykker, med balaklava. Forestillingen og regimekritikken Pussy Riot opptrer med denne lørdagen på Oslo World, Riot Days, setter blikket på et Russland i tvangstrøye. Slik var gårsdagens opptreden. 

Maria «Masha» Alyokhina og Nadya Tolokonnikova er det feministiske punkkollektivets «frontfigurer». Men der Tolokonnikova og hennes band fronter en form for radikal elektronika, presenterer Alyokhina en dokumentarfilm blandet med politisk kommentar, performance og musikk. Opptredenen, som så dagens lys i 2016, baserer seg på Alyokhinas bok med samme navn. En fortelling om kirkestormingen i 2012, arrestasjonen, rettssaken og soningen som fulgte. Alt blir fortalt på russisk, men er tekstet på engelsk. 

Foto: Lars Opstad
Foto: Lars Opstad

På flukt
Filmen er regissert av Yury Muravitsky og produsert av Alexander Cheparukhin. Produsenten er ikke tilstede på kveldens konsert, slik planen var. Han sitter fast i England med to pass som har «forsvunnet». Det er nærmest en vanesak for gruppen. Da Alyokhinas forestilling fant sted i Edinburgh i 2018 ble hun angivelig smuglet ut av Russland for å kunne opptre. Tidligere i år flyktet hun igjen fra hjemlandet. Nå er gruppen på Europa-turné, men vender ikke hjem når turneen er over. De frykter å igjen bli politiske fanger.  

De er fire på scenen. Olga Borisova står på Alyokhinas høyre side. For ti år siden var hun politi i St. Petersburg. I kveld kaster hun forakt inn i mikrofonen, og vann på publikum. Diana Burkot, som også var i kirken i februar i 2012, er gruppens trommis og lydkunstner. I dag står hun på scenen med krykker, men tar fortsatt steget ut for å velte et bord. Med seg har de også skuespiller og fløytist, Taso Pletner. De velkjente balaklavaene blir tatt av og på, klær også. De dynker seg og publikum i vann. De tenner en sigarett og går i rekke bak fløytisten. De ber på sine knær, simulerer penetrering og snakker nesten kontinuerlig i kor til stemmene sprekker.

Foto: Lars Opstad
Foto: Lars Opstad

Innsats for Ukraina
I løpet av den drøye timen drysser det ned flere slagord: «There are no women priests in Russia. In Russia there is Pussy Riot» eller «Anyone can be Pussy riot».

Låter som «Putin lights up the fires» og «Putin will teach you how to love the motherland» er låter som flettes inn blant monologen. Det blir også krigen i Ukraina. En låt bygges opp rundt «Russian warship, go fuck yourself» – Det siste som ble sagt av grensevakten Roman Hrybov 24. februar 2022, under det russiske angrepet på Snake Island i Ukrainsk farvann, til den russiske missilkrysseren Moskva.

Deler av turneens inntekter går til barnesykehuset i Ukraina. Tidligere i år samlet en NFT av det ukrainske flagget, støttet av et medlem av Pussy Riot, inn 6,7 millioner dollar til landets forsvar, en del av en bølge av kryptovalutadonasjoner oppmuntret av den ukrainske regjeringens beslutning om å akseptere digital valuta.

Foto: Lars Opstad
Foto: Lars Opstad

Slik ser frihet ut
Blant alvoret glimter humor til: «if you bend over, you’ll be bending over for the rest of your life», ytrer de om da de nektet kroppsvisitering i fengsel. Eller hvordan de visste at de ble overvåket av myndighetene fordi «agents wear shoes with pointy toes – that’s their idea of fashion». 

Alyokhinas ansikt smiler på skjermen, dette er dagen hun fikk forlate fengsel, men det er ingen selvfølge, forteller hun. Hun er fri. Lyset går på i salen.

– Er du? spør Alyokhina. 

I over ti år har Pussy Riot vært blant de kritiske stemmene mot regimet i Russland, der rundt 30 stykker har beveget seg inn og ut av aktivistkollektivet. Tre av dem satt i fengsel i to år for «hooliganisme» – et ord som gjentatte ganger dukker opp på skjermen og i høyttalerne. For øyeblikket sitter nærmere 450 i politisk fangenskap i landet. Historien Pussy Riot forteller på Cosmopolite Scene er en de har fortalt i seks år, men lite tyder på at sceneteppet senkes i nærmeste fremtid.

ANNONCE