Artikkel

LEDER: Derfor boikotter vi Tools konsert i Spektrum

GAFFAs søstermagasin i Danmark og Sverige boikotter sammen med en rekke andre skandinaviske mediehus dekningen av Tools konserter. Vi gjør det samme med mandagens konsert i Oslo Spektrum, og håper norsk presse følger etter.

Det går et spøkelse gjennom musikkjournalistikken, og det kalles for fotokontrakter. Det høres gjerne både teknisk og tørt ut, men er en trussel mot pressefriheten. De setter oss i et presseetisk dilemma. 

Når Tool spiller i Oslo Spektrum mandag har vi igjen støtt på et slikt spøkelse. Det eksakt samme spøkelset som vi har møtt på gang på gang de siste årene.

Hva er problemet og hvorfor velger vi å boikotte? Det er hovedsakelig to type fotorestriksjoner som vi mener bør lede til boikott. 

1) GAFFA har tidligere kuttet ut dekningen av Jay-Z og Beyonce, Eminem, Ariana Grande, Robbie Williams, The Killers, Bruno Mars og Kendrick Lamar – alle navn som er historiske begivenheter når de først kommer til Norge. Disse boikottene var begrunnet i at kun artistenes egne fotografer fikk ta bilder under konsertene. Pressen kunne i etterkant få tilsendt og bruke noen få, utvalgte bilder artistene selv hadde plukket ut. 

2) Bare de siste ukene har også Bryan Adams og War On Drugs føyd seg opp på svartelisten. Disse har imidlertid sluppet til uavhengige redaksjoners fotografer, men har stilt krav om at fotografene må underskrive urimelige kontrakter.

Det er akkurat dette som nå har skjedd enda en gang, nå med det verdensberømte metallbandet Tool. 

Hva er galt med fotokontrakter?

Fotokontrakter som den Tool opererer med er problematiske for pressefriheten og tenderer mot et behov for kontroll over det som vises og skrives i media. 

Først og fremst innebærer kontrakten et forbud mot at bildene kan brukes i kommersiell sammenheng. Dette er i utgangspunktet et ikke-problem, med mindre en tulling skulle finne på å ta bildene og trykke dem på for eksempel kopper og krus. Dersom dette skulle skje, står plutselig fotografen ansvarlig for misbruket av bildene og det finnes ingen måte å gardere seg mot noe slikt på.

Men det blir langt verre: Fotografene må videre skrive under på at verken de selv eller mediehuset de representerer eier bildene som blir tatt. Så snart de er knipset, eies de av Tool selv. Dette kan vi opplagt ikke godta. Det er absurd. 

Videre forbeholder Tool Touring Inc. seg retten til å konfiskere fotografenes utstyr dersom de fotograferer fotopasset sitt, bruker blitz til feil tid eller tar bilder på tidspunkt de ikke har fått eksplisitt tillatelse til.

Slik vingeklipper Tool Touring Inc. fotografenes arbeid, og overser det faktum at en konsertanmeldelse dreier seg like mye om friheten til å ta bilder som å skrive. Fotografiet er en like stor og viktig del av musikkjournalistikken som den skrivende pennen. 

Ikke bare vingeklipper det amerikanske bandet fotografenes arbeid, de truer også med straffeforfølgelse dersom fotografen skulle trå feil. Ved å signere fotokontrakten kan fotografen risikere juridiske skritt mot seg dersom vanlige folk skulle komme til å dele bildene utenfor kontekst i etterkant.

Boikott kan føre til endring

Som sjefredaktør i GAFFA Danmark skriver i sin leder, har norsk presse en sterk tradisjon for å stå opp mot fotokontrakter. Sidsel Thomassen viser til at norsk presse i flere tilfeller har «lykkes med å endre lignende restriksjoner og forbud ved å stå sammen, blant annet i møte med Paul McCartney, Muse, Iron Maiden, Mariah Carey og KISS, som alle fjernet fotokontraktene fordi de ble informert om at hele den norske pressen ellers ville boikotte dekningen av konsertene». 

Dette er en tradisjon vi må opprettholde, og de siste dagene har vist at det finnes vilje. Musikknyheter.no var tilstede under Bryan Adams' konsert og omtalte konserten i Spektrum, men protesterte med et bilde tatt fra bakerste benk.

Stavanger Aftenblad gikk et riktig steg lenger og nektet å dekke Bryan Adams' konsert på DNB Arena denne uken. Leif Tore Lindø skrev en glimrende tekst som belyser problematikken, og setter i ingressen fingeren på det parodiske paradokset med slike fotokontrakter: «5000 hobbyfotografer med mobiltelefon er greit, men han ene som kunne tatt gode bilder av Bryan Adams, han fikk ikke komme inn på konserten». 

Både Bryan Adams og Tool er artister som ville gitt GAFFA høye lesertall. Konserter som dette er vesentlige for vårt levebrød, men så lenge de fortsetter å komme på besøk med kontrakter som skader pressefriheten og god kulturjournalistikk, står vi over og mener resten av norsk presse bør gjøre det samme.  

Geir Magne Staurland er sjefredaktør i GAFFA Norge. 

ANNONCE