Tinnitusverdig

TOOL

Tons of Rock

Prog-metal -giganten TOOL inntok hovedscenen på Ekebergsletta den 27 juni, og leverte den beste festivalopplevelsen man kan be om.

TOOL er et av de bandene i verden man rett og slett oppleve live (minst) en gang. Så, om man gikk glipp av de på Oslo Spektrum et par år tilbake, så er Tons of Rock en gyllen mulighet til å oppleve prog-metal legendene på norsk jord. I 2019 utga de det monumentale Fear Inoculum, inkluderende sanger som: «Pneuma», «Fear Inoculum» og «7empest». Dette overrasket fans over hele kloden da det forrige albumet TOOL ga ut var 10,000 Days fra 2006, «bare» 13 år før. Om ikke annet kan man nok kalle TOOL-fans tålmodige.

Bandet kicker i gang det som skal bli en helt fantastisk konsertopplevelse med låta «Jambi» fra 2006-utgivelsen. Fytti katta så det smeller! jeg tror faktisk jeg har pådratt meg enda mer tinnitus fra denne konserten enn jeg hadde fra før - ,men det er verdt det! Sammen med ikoniske riff fra bassist Justin Chancellor hører vi gitarist Adam Jones spille gitar gjennom en talkbox, som en stor prikk over i’en. Det er stor sannsynlighet for at TOOL er verdens mest samkjørte og samspilte band.

Settet er splittet i to, og stol på meg når jeg sier at det inneholder noe for alle og enhver. Enten om det er den tordnende lyrikken til Maynard James Keenan på låter som «Ænema», eller det upåklagelige trommespillet til Danny Carey på den «nye» låta «Pneuma», klarer jeg ikke gjøre annet enn å bukke og neie for hva disse mennene får til. Så for å trekke frem låta «Pneuma» (min personlige favorittlåt fra bandet) kan jeg understreke at dette er en låt hvor de fire medlemmene fra Los Angeles får vist hva de er gode for. Hvor mange forskjellige taktarter de klarer å få inn i denne sangen er helt utrolig. Ingen klarer helt å nikke med til låta, som bidrar til en viss komisk effekt ute i publikum.

Jeg overhørte et par etter konserten som sa at dette kanskje var den beste konserten de hadde vært på noensinne. Personlig er jeg ikke helt der, men det er i toppsjiktet så absolutt. De sa også at de skulle ønske det var litt mer stage presence fra bandet, med litt mer snakking, hyping og interaksjon med crowden. Jeg er ikke uenig: mangel på crowdwork dro ikke opplevelsen ned, men det hadde ikke skadet å si et par ord ekstra mellom låtene.

TOOL leverer en helt monumental konsert og festivalopplevelse, så jeg blir tvunget til å gi det hele en 6/6. Når et band implementerer matematiske ligninger inn i musikken sin ville man ikke trodd at de hadde blitt så store som de har blitt, men på Tons of Rock var det altså et menneskehav så langt øyet kunne se. Det er noe magisk som skjer når Danny Carey setter seg bak trommesettet, Adam Jones plukker opp gitaren sin, Justin Chancellor trekker frem bassen og Maynard James Keenan stiller seg opp mot mikrofonen.