Stor gutt gjør det han kan

Stor Gutt - Trygve Skaug

Trygve Skaug

Stor Gutt

Vi har sett han før på 'Hver gang vi møtes', og jeg kan fint forestille meg flere av disse låtene som tårevåte covre på TV2. På sitt niende studioalbum gjør den norske visesangeren det han kan og er flink til.

"Frennings vei" er starten på Trygve Skaugs nye album, Stor Gutt. Trygve har jo bevist seg å være den moderne visesangeren hele Norge kjenner til og vil bli husket som en av de største gjennom tidene med dette sporet som standard. Trygve Skaug seg fra en kjent side, og "Frennings Ve"i får virkelig frem kaliberet av historieforteller han er. Troverdig og behagelig å høre på. Musikken er enkel og produksjonen er ekte og fin. Stemningen settes for de neste låtene.

"Dagen jeg drar", tar oss fra historiefortelleren til poeten Trygve. «Du sa jeg var en firkløver i din grøft» begynner sangen med: et flott bilde på hva han formidler. Videre har han 20 tilsvarende måter å si det samme på, for eksempel «Du sa jeg var yatzy på første kast». Point taken. Så litt ensformig blir det i lengden, men samtidig er det jo et flott verk hvor han vekker følelser med melankolsk stemning.

På "Redd" kan man lukker øynene og leve seg inn i Trygves verden. Dette er min absolutte favoritt på albumet. Her beskriver han det å være nettopp redd. Slik jeg tolker det så handler det om å være i et land med krig, og det er ikke lett å sette seg inn i for en nordmann i 2024, men han mestrer å skildrer følelsen og skape en historie som gir meg ekte gåsehud. «jeg så et barn som løp aleine, i fra et land, som burde ha vært fritt» synger han. Et tema vi hører mye om på nyhetene om dagen. Budskapet kommer frem med 10 av 10 kunstnerisk formidlingsevne. Respekt for aktuelt og viktig tema.

Vinylpladen: Musik på vinyl

Noe av det jeg liker best med dette albumet er faktisk hvor deilig og enkel produksjonen av musikken er, en varm og god sound som er Trygve Skaug verdig. Han kan også sammenlignes med hele Norges nå avdøde kollega Ole Paus.

Trygve får frem hvordan det er å miste noen når han synger «I det ene sekundet», og "i det neste er du forbi". Her har han fått med seg strykere som fyller lydrommet og gjør sangen komplett. «Prisen for din billett» begynner mystisk og bygger opp en ulmende forventning. Han holder på stemningen igjennom hele sangen, og jeg hadde kanskje håpet den brøyt seg ut av skallet og fikk blomstre fritt, noe den gjør til en viss grad hvor Trygve synger utrolig bra i siste del - men personlig føler jeg låten savner et fullt band.

«Stor Gutt» er altså tittelsporet og her må jeg si at han overrasker meg. Fullt band som jeg har etterlyst er med for fullt. Musikken gjør seg veldig bra med litt ekstra tempo, trommer og elgitar. «Stor Gutt» er definitivt en radiolåt vi kommer til å høre mye fremover. Albumet kler Trygve Skaug veldig godt.

Vinylpladen: Musik på vinyl

«Om du faktisk ser meg» og «Alle veier fører til Rom» runder av albumet, Om du faktisk ser meg er en vakker sang hvor du bare nyter det du hører. Alle veier fører til Rom er en god avslutning, og gir litt

Hellbillies-feeling på sounden (,og det går bare bra i min bok!). Trygve viser seg å ha blitt stor gutt nå. Nå gleder jeg meg til Trygve blir en vis gammel mann. Er ganske sikker på vi ikke har hørt han på sitt beste ennå.