Konsertanmeldelse

Sikker seier

Gabrielle

Oslo Spektrum

Gabrielle klarte å holde på gnisten gjennom tyve låter etter to timer med satan i gatan. 

En svensk popstjerne har gått av scenen, massene har trukket seg ut og inn igjen. Damene har stått en halvtime i dokø, mens det noe mindretallige mannfolket har pisset to ganger og drukket to øl. På scenen står en diskokule-stol og demonstrerer at en ny popstjerne er rett rundt sceneteppet. 

Gabrielle er kjent for å være god live. Hun har spilt over hele landet i en årrekke, vært på topp siden «Ring meg» og vant spellemannprisen i kategorien «årets pop» i 2021. Duo-konserten med Veronica Maggio er visstnok den største hun gjør i Oslo hittil. Konserten har vært planlagt lenge og blitt utsatt, men i kveld var Spektrum stappet og utsolgt. 

Lyset slukkes i syv låter
Lyset slukkes, lyset tennes, Gabrielle står på scenen og showet er i gang. Den første delen av konserten er en nærmest perfekt flyt av låter og overganger, med en imponerende kunstnerisk kvalitet på produksjonen. Både det videovisuelle uttrykket og Gabrielles overbevisende karakter, suger en inn i den musikalske verdenen.

Det faktum at vi sitter og står i Spektrum forsvinner i hele syv numre. Denne delen besto av et flertall låter fra den nyeste platen, KLIPP MEG I TI OG LIM MEG SAMMEN. Da er det naturlig at flyten, overbevisningsevnen og tråden er spikret bedre sammen enn når låtene spres mer, i tid og tematikk. 

For det er dette som skjer, spikrene løsner litt utover i settet. Men det bremses på ingen måte opp. Tempoet holder og sceneshowet holder og stemningen holder og musikken holder. Men noe av magien forsvant likevel når showet var mindre dominert av Klipp meg i ti og lim meg sammen-konseptet. 

Dynamikken som gjør det
Det er bevegelsen i konserten som gjør den mer enn bare bra. Den såre vokalfremføringen av åpningslinjene på første låt eskalerer ekstremt behagelig og fort inn i en pop-produksjon kokt sammen av mange flinke hoder og hender. Vi avledes hele tiden på de riktige tidspunktene i showet: når hun endelig setter seg ned i diskokulen eller når gitaristen kjører en solo på «Bank, bank, bank». 

Vokalfremførelsen hennes er det ingenting å si på. Jeg så henne første gang for 6-7 år siden, og hun blir bare en bedre og bedre sanger. De mest nakne vokalpartiene er ofte høydepunktene. Gabrielle har også hele tiden publikum rundt lillefingeren. Gjør hun den minste antydning til en antydning av en bevegelse som antyder at hun vil ha publikum med på noe, er de med. Generelt har hun et scenetekke som ikke kan sammenlignes med andre norske pop-artister.

Joda, Sigrid er god på scenen, men Gabrielle er mye kulere.

Sikker seier
Når Veronica Maggio kommer tilbake på scenen på låten «Neil Young» kommer konsertbillettenes mest verdifulle øyeblikk. Og selvfølgelig skal dette skje. Hele 2022 har bygget opp til dette øyeblikket. Men sånn utenom det, er det ikke et musikalsk høydepunkt. Gabrielle holdt et høyere nivå enn Veronica Maggio denne kvelden, så det var litt som å se warm up-bandet på nytt.

Det er selvfølgelig ingen konkurranse. Det er heller ikke en anmeldelse av Veronica Maggio. Men det må poengteres likevel: Gabrielle var best i kveld. Veronica Maggio holdt en solid konsert, men Gabrielle er mer overbevisende, har et mer variert og spennende show, og et hakket mer engasjert publikum. 

ANNONCE