Konsertanmeldelse

Antiklimaks

H.E.R.

Amfiet, Øyafestivalen

Fløyelsmyke vokaler og voldsomme musikalske egenskaper, men H.E.R. valgte seg noen uforklarlige svippturer.

Den verdenskjente R&B-artisten går ut av startblokkene med en energisk slagside. Likevel er responsen umiddelbart laber med en øresusende playback i høysetet. Den dårlige starten topper seg videre med megahiten «Slide», hvor låta faller sammen av nettopp de samme grunnene.

H.E.R. byr opp til dans, men publikum er feil, som et regnestykke som ikke lar seg løse.

Ikke nok med: Det hele går styggfort fra start. Vi får knapt tid til å gjøre oss en tanke om hva vi har hørt før en ny låt er i gang.

Foto: Siri Granheim
Foto: Siri Granheim

Brå vending

Men det endrer seg heldigvis. Sekundet hun finner fram gitaren blir playbacken borte og artisten får endelig skinne sterkt som solen. Spesielt når hun spiller Daniel Caesar-samarbeidet «Best Part», hvor vi får et fantastisk øyeblikk over hele Amfiet-plenen. Vi er vitne til noe utenom det vanlige når H.E.R endelig dypdykker i katalogen og roer ned tempoet. 

Konserten var på en helt riktig vei, men så skjer det noe uforklarlig. 

H.E.R. begynner å covre «I Love Rock 'n' Roll». 

Og «We Will Rock You».

Og «Are You Gonna Go My Way». 

Billig. 

Foto: Siri Granheim
Foto: Siri Granheim

Antiklimaks

Joda, vi er utenom dette vitne til musikalitet i verdensklasse, og den ektefølte sjelen som er lagt i låtene glimter tidvis til. Men øresusende playback-åpning, rushing fra start og en uforklarlig svipptur innom cheesy rock, gjør totalpakken til et ganske stort antiklimaks. 

H.E.R prøver febrilsk å få med seg publikum gjennom hele konserten, det skal hun ha, men det går aldri. Med tanke på hva vi bevitnet er det faktisk helt forståelig. 

ANNONCE