Konsertanmeldelse

Ungdommens hjertesmerte

Lorde

Arena, Roskilde Festival

Booking var perfekt, men konserten bare god.

Bookingen var perfekt, men konserten bare god.

Roskilde Festival kunne ikke gjort en bedre pop-booking i 2017. Lorde er hyperaktuell med sitt andre album Melodrama, som topper den amerikanske Billboard-listen. Arena, festivalens nest største scene, er derfor fylt til randen og vel så det. Det er tydelig at kvinnen på scenen er det som skjer «akkurat nå».

Denne massive oppmerksomheten takler den 20-årige newzealanderen godt. Hun er overveldet (og kanskje litt tillaget) over publikum i «Copenhagen», og fyller et stort scenegulv med masser av selvtillit og en stor og rund vokal.

LES OGSÅ: Truet MTV til å trekke tilbake dårlige anmeldelser.

All plassen på scenen er til for å kunne boltre seg, men er også et resultat av lite musikere. Det er tre stykker på scenen. Backdropen er i overkant fremhevet gjennom hele konserten, og for eksempel er det ingen blåserrekke til å akkompagnere steder som Sobers refreng. Det er en mangel og trekker enkelt og greit ned.

Den glorifiserte ungdomstiden

Etter å ha innringt til konsert med Kate Bush på anlegget, åpner Lorde med Tennis Court fra debutalbumet Pure Heroine. Og vipps: Vi er introdusert inn til det oppslukende ungdomsmanifestet albumet er – skrevet av en 16-åring. 

Pure Heroine var en nærmest perfekt innkapsling av det glorifiserte og uskyldige ved de virkelige ungdomsårene. 

Anmeldelsen fortsetter under videoen.

Selv om Lorde nå har gått videre og tydeliggjort innflytning i voksenlivet med Melodrama, makter hun enkelt å ikle seg rollen som den 16-årige Lorde som skrev Tennis Court, den vaiende Buzzcut Season eller Ribs.

Lorde og den kjipe festen

Ribs, i likhet med Green Light fra Melodrama, viser begge til de dårlige festene som jaggu også finnes. Glass knuser på storskjermen bak og stoler velter: Lorde ufarliggjør presserende ungdomsproblemer, timer brukt bak speilet med tårer i øyekroken og den drepende hjertesmerten, for hennes vel så unge fans. 

Med Liability gjør hun nesten det samme. Hun setter seg på scenekanten og gir av seg selv, med en låt som handler om å føle seg som for mye og ensom.

LES OGSÅ: Anmeldelse av Lordes Melodrama

Men fredag kveld er det ingen som er ensomme: Menneskene under telttaket er akkurat her, i dette øyeblikket, kollektivt befridd fra livets kvaler som Lorde personlig formilder.

Bra, men ikke best

Det er klart at det er stort når Lorde stikker dypt i de unges (og sikkert også de eldres) hjerter. Det er et godt aspekt ved konserten på Roskilde fredag kveld.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

Lorde på scenen i Arena. FOTO: Jonatan Nothlev / GAFFA

Det andre er hitfaktoren ved Sober, Green Light og ikke minst Royals. Publikum og stemningen er her upåklagelig – allsangen er massiv, ja helt enestående.

Konserten er likevel ikke upåklagelig i sin helhet. Det er ingen tvil om at den sårt hadde trengt mer levende musikk, og mindre fra høyttaleranlegget. Pluss det lille ekstra fra Lorde selv. Men fra festivalens side, kan ikke bookingen kalles annet enn perfekt. 

Lorde Setlist Roskilde Festival 2017 2017

LES OGSÅ: Adele avlyser.

ANNONCE