Stor seersvikt for NRK-program

Norsk Rikskringkasting NRK på Marienlyst.
NRKs «Sommeråpent» har mistet nesten halvparten av sine seere på fire år, viser tall fra statskanalen.

Under toppåret 2015 hadde programmet gjennomsnittlig 584.000 seere, mens tallet i år er 298.000, skriver bransjenettstedet Kampanje. I fjor var tallet 346.000.

Programmet har også tapt markedsandeler, fra 43 prosent i fjor til 38 prosent i dag.

LES OGSÅ: Utelukker ikke nye NRK-overtramp.

– Jeg tenker at det er naturlig at tallene går ned fordi folk ser mindre lineær-tv. Vi synes at dette er et helt ålreit sommertilbud og har is i magen. Det er viktig og gøy å lage «Sommeråpent», sier administrasjonssjef Åse Eline Nilsen i NRK Underholdning.

Medieanalytiker Maren Eline Fossan i NRK trekker også fram den generelle nedgangen i lineær-tv som en årsak, i tillegg til at «Sommeråpent» i fjor satset større med «Monsen minutt for minutt».

LES OGSÅ: Intervju med Øya-aktuelle Hôy La.

I fjor kostet det 20,3 millioner å produsere «Sommeråpent» som gikk over fire uker. I år er prislappen 18 millioner for programmet som går over seks uker.

(©NTB)