Netflix vurderer ny funksjonalitet

Illustrasjonsbilde av logoen til strømmegiganten Netflix.
For deg vil se på «The Office», igjen, men ikke klarer å bestemme deg for hvilken episode.

Det beste med musikkspillelister er at du kan designe de etter humør. Du trenger bare finne frem til en passende sjanger før du kan trykke «play», og de rette sangene kommer som perler på en snor.

Hadde det ikke vært deilig å kunne gjøre det samme med TV-serier?

LES OGSÅ: Stor Oscar-diskusjon om Netflix.

Strømmegiganten Netflix er, ifølge Deadline, allerede i gang med å utvikle en knapp som lar deg se episodene til en serie, i helt tilfeldig rekkefølge. Funksjonen testes foreløpig kun maraton-vennlige serier som «New Girl», «The Office» og «Arrested Development».

For de som ikke klarer å velge

Tilbudet er med andre ord gunstig for de som ikke klarer å velge en episode fra favoritt-programmet sitt eller de som bare vil ha noe tilfeldig bakgrunnsstøy.

– Vi tester ut muligheten for at medlemmer kan spille av en tilfeldige episode fra utvalgte TV-serier på Andorid-appen. Disse testene varierer i lengde og landområde, og er heller ikke permanent, bekrefter en talsperson for Netflix overfor Deadline.

Utprøving av nye funksjoner kan komme av at Netflix stadig får flere konkurrenter på strømmemarkedet.

Både Disney og Apple skal i løpet av det neste året lansere sine egne strømmetjenester. Her skal de tilby eksklusivt innhold og underholdning av høy kvalitet.

Ikke bekymret

Netflix burde kanskje skjelve i buksene, men strømmetjenestens CEO Reed Hastings ser ikke ut til å være bekymret.

I en kvartalsrapport lagt frem tidligere denne måneden hvor Hastings og økonomisjef Spencer Neumann presenterte Netflix’ beste kvartal noensinne ble konkurransen fra de to gigantselskapene kommentert direkte, ifølge The Verge. Blant annet ble både Disney og Apple beskrevet som «merkevarenavn i verdensklassen».

LES OGSÅ: «Stranger Things»-skaperne må i retten.

Det ble lagt til at Netflix «ser frem til konkurransen» og at Hastings og Neumann ikke var bekymret for at de to selskapene vil stjele abonnenter fra Netflix eller påvirke selskapet vekst fordi overgangen fra linær til VOD (video on demand) er så stor.

Ifølge rapporten skal Netflix ha hentet inn nærmere ti millioner nye abonnenter bare i løpet av det siste kvartalet.

Foto:Gorm Kallestad | NTB Scanpix
Reed Hastings, CEO i Netflix Inc., fotografert i forbindelse med lanseringen av strømmetjenesten i Norge, 2012.