Suksessreisen fortsetter på skjermen

Mark-Paul Gosselaar spiller agenten som får ansvaret for å hente forsøkskaninen Amy (Saniyya Sidney) til et topphemmelig forskningssenter i premiereklare «The Passage».

Et av tidenes mest innbringende bokmanus er blitt TV-serie. Men selv hovedrolleinnehaveren sliter med tittelen.

Texaneren Justin Cronin skøyt litt av en gullfugl i 2007. Etter å ha varmet opp med et par mer stillfarne romaner, leverte han den bloddryppende framtidsvisjonen «The Passage». Resultatet var at et forlagshus bladde opp 3,75 millioner dollar for å få publisere denne og to oppfølgere.

Parallelt ble filmrettighetene solgt for 1,75 millioner dollar, ifølge New York Times, hvilket betyr at totalen tangerte 45 millioner kroner. Ikke verst for en da uutgitt bok, attpåtil en med så pass mystisk tittel.

– Nå har jeg tilbrakt fem måneder med innspilling av serien uten noen klar formening om at «ja, der er passasjen», sier hovedrolleinnehaver Mark-Paul Gosselaar til NTB i London.

– Men jeg antar at det kan være en metafor for reisen figurene foretar fra det ene punktet til det andre, legger han til.

Purung forsøkskanin

Heller ikke sjangermessig er «The Passage» (TV-premiere 17. januar) enkel å definere. Utgangspunktet for handlingen er «Project Noah», et topphemmelig forskningsprogram hvor det eksperimenteres med dødsstraff-fanger og vampyrlignende viruspasienter. Gosselaar spiller agenten Brad, som får ansvaret for purunge Amy (Saniyya Sidney) idet myndighetene bestemmer seg for å bringe en foreldreløs inn i forsøkskaningården.

– Det er science fiction, det er drama, det er skrekkeventyr, oppsummerer han etter beste evne.

LES OGSÅ: Scorseses Dylan-prosjekt til Netflix.

– Selv om vi naturligvis flørter med vampyrmyten, befinner vi oss milevis fra den klassiske vampyrhistorien. Og hjertet i alt sammen føler jeg er en kjærlighetsfortelling om forholdet mellom Brad og denne jenta.

Utradisjonelt mønster

Satsingen føyer seg overbevisende inn i det selvbevisst «motreaksjonære» Hollywood anno 2019. Persongalleriet byr på etniske minoriteter og «sterke kvinner» i fleng. Gosselaar mener imidlertid at det utradisjonelle mønsteret har vokst fram organisk.

– Eksempelvis, når du leser bøkene, får du ikke vite hvilken rasebakgrunn jenteskikkelsen har. Jeg tror studioet lette etter den dyktigste skuespilleren, og at det rett og slett var Saniyya.

Også på innholdssiden synes Gosselaar at man skal vokte seg for å lese for mye tidsånd inn i sakene, skjønt de sannsynligvis vil treffe en nerve hos konspirasjonsteoretikerne der ute.

– Dette er så «relevant» som du vil at det skal være. Ikke glem at forelegget er over ti år gammelt, og at det ikke er gitt at Cronin skrev sånn fordi han så verden bevege seg i tvilsom retning. At regjeringen jobber i det stille med å dyrke fram våpen og virus, er en frykt mange kjenner på. Det betyr ikke at den er hentet fra «virkeligheten».

Bare begynnelsen

Uansett hevder den hollandskættede stjernen, kjent blant annet fra «NYPD Blue», at Cronin-trilogien rommer stoff til rikelig fjernsyn. Bare første bind var vel 750 sider tykt.

– Sesong én er bygget på den innledende firedelen av boka. Ambisjonen er å spre resten ut over én eller muligens to til, erklærer Gosselaar overfor NTB.

LES OGSÅ: Ny filmtrend: «Usympatiske» kvinner.

– Disse ti episodene fokuserer på Noah-prosjektets vekst og fall. I tillegg vanker det et glimt – et bitte lite glimt – av hva som kan bli veien videre. Storyen kan fort strekkes over seks-åtte år.

I så tilfelle ser det enda lysere ut for utgiverne av «The Passage». Cronins forlag fikk nemlig valuta for kjempeinvesteringen sin den gangen. Så langt har originalen gått unna i over 1 million eksemplarer, rapporterer forfatterens representanter.

(©NTB)

Si din mening