Netflix-suksessen er «større» enn noensinne:

«Stranger Things» satser stort i seriestrømmen

Stillbilde fra den tredje sesongen av «Stranger Things».
Kald krig og varme tenåringsfølelser: Sjangeroverskridende «Stranger Things» leder an i strømmesommeren, «større» enn noensinne.

Selv om strømmesentralen Netflix holder seertallene tett til brystet, legger den ikke skjul på at sci-fi-skrekkscenarioet «Stranger Things» er blant spydspissene.

Nå er tredje kapittel her, til generell kritikerbegeistring fra Fleet Street til Akersgata. Ifølge de unge stjernene skulle det nesten bare mangle.

LES OGSÅ: Stjerneskuespiller skryter av datterens innsats i «Stranger Things».

– Hver sesong blir litt større. Denne gangen er manuskriptene større, monstrene større og spesialeffektene bedre, sier Finn Wolfhard, som spiller detektivaspiranten Mike Wheeler, til NTB i Paris.

– Stilmessig er det mer ambisiøst. Vi graver dypere i gysersjangeren, dypere i komedieelementene og dypere i det emosjonelle, supplerer Joe Keery, også kjent som sjarmøren Steve Harrington.

Lokalt og globalt

Handlingen foregår stadig i fiktive Hawkins, Indiana. Åpningen er lagt til 1985, mot et lokal- og storpolitisk bakteppe. Samtidig som et nytt kjøpesenter deler innbyggerne, er Den kalde krigen representert gjennom suspekte russere.

– Undertonen er seriøst kapitalistisk. Småbyen dør idet senteret dukker opp, forklarer Keery, som får kjørt seg som iskremselger samme sted.

– Jeg syntes det var kult å få med parallelt med det russiske innslaget. På den måten kommer flere temaer fra 80-tallet til forgrunnen.

Mike-figuren får på sin side smake den evige kjærligheten gjennom hjertevenninnen Jane «Eleven» Ives.

– De prøver å oppføre seg normale tenåringer, skjønt sånt sjelden varer lenge i «Stranger Things», humrer Wolfhard.

– De tror de vet hva de driver med romantisk, noe de absolutt ikke gjør. Det var veldig gøy å spille, for ikke bare det var første gang skikkelsene hadde sånne opplevelser: Det var første gang jeg fikk tolke dem som skuespiller.

Apropos gamle Netflix-kjenninger knytter det seg som vanlig forventninger til «Orange Is the New Black 7» senere i sommer. Men det finnes brukbare regnværsalternativer også på andre strømmeflater.

Mens han venter på norskproduserte «Beforeigners», gleder Steffen Stø i serienytt.no seg blant annet til «Succession 2» på HBO Nordic (12. august). Dessuten er han spent på ferske «The Boys», signert Amazon Prime Video (26. juli).

– «Succession», som skildrer en Murdoch-inspirert mediaeierfamilie, fortjener flere publikummere. Den kombinerer den onde humoren fra «Veep» med dramaet fra «Billions», sier Stø med henvisning til et par mer etablerte fenomener.

– Og «The Boys» er laget av menneskene som sto bak actionfylte «Preacher». Det handler om superhelter i et moderne samfunn, der de er mer opptatt av penger og seg selv enn av å redde verden, legger han til.

Kameleon-kvalitet

Enn så lenge har herrene Keery og Wolfhard flere teorier om hvorfor «Stranger Things» når fram i tilbudsmylderet.

– Mange tente nok først på grunn av nostalgi, fordi vi greide å gjenskape stemningen fra filmene fra den aktuelle tidsperioden, spekulerer Keery.

– I samme slengen greide vi å gi typiske skikkelser en ny vri. Jeg tror folk har fortsatt å følge med fordi de er interessert i hvordan det går med dem, og fordi den overnaturlige biten fungerer så bra estetisk.

LES OGSÅ: GAFFAs anmeldelse av «Stranger Things 3».

Wolfhard mener «Stranger Things» frister på linje med et svensk smørgåsbord.

– Vi er innom alle sjangrer, hevder han overfor NTB.

– Folk som digger sci-fi, følger med på grunn av sci-fi-innholdet. Folk som liker romantikk, følger med på grunn av romantikken – og komifans på grunn av komedien. Vi er rett og slett en kameleon.

Foto:Valerie Macon | AFP | NTB Scanpix
Regissør-brødrene Ross og Matt Duffer under premieren til den andre sesongen av Netflix-serien «Stranger Things» i 2017.

(©NTB)