Nyhet

GAFFA Photo Awards 2025: Og vinnerne er...

GAFFA Photo Awards 2025 har kåret årets sterkeste musikkøyeblikk. Etter tusenvis av stemmer og grundig juryvurdering er årets vinnere nå funnet. Se dem alle og få historiene bak årets mest kraftfulle musikkøyeblikk.

Årets Nordiske Musikkfoto

Fotograf: Pao Duell

Fotografen forteller: – Vi ser Håkan Hellström under konserten hans på Ullevi stadion i Göteborg sommeren 2025. Han står ute på catwalken midt i en låt, og han danser og beveger seg mye rundt under konsertene.


Her er han i en slags mellomposisjon, og han beveger seg i takt med musikken bandet spiller. Deretter løfter han stokken sin og vender seg mot den enorme menneskemengden bak seg, med mobillysene tent. Det er nesten som om han dirigerer publikum og lysene bak seg.

Årets Musikkfoto

Fotograf: Lene Nordfjord


Fotografen forteller: – Billie Eilish «Happier Than Ever» guitar solo, Unity Arena, April 2025.

Årets Live 

Fotograf: Iselin Gjerde 


Fotografen forteller: – Bildet er tatt på Høllafæst i Svolvær under Honningbarna-konserten på en solskinnsdag i juli 2025. På bildet ses Nils Jørgen Nilsen på bass fra Honningbarna. Han har nettopp blitt tatt imot av publikum og crowdsurfer mens han fortsetter å spille bass under Høllafæst.

Årets Portrett

Fotograf: Bård Gundersen


Fotografen forteller: – Bildet av mann på toalett med kontrabass ("Piss og bass»): Bildet er tatt på toalettet like før konsert med Det Norske Kammerorkester i Universitetets Aula i Oslo, en fantastisk konsertsal med et like fantastisk toalett. Mannen på bildet er Christian Henriksen, som spiller kontrabass i Det Norske Kammerorkester.

Årets Feature

Fotograf: Maren-Kristine Heier Ekker


Fotografen forteller: – Bildene ble tatt ved flere kjente landemerker i Trondheim. Forsidebildet er fra Nidarosdomen – et sted som både speiler Kaizers Orchestras estetikk og Helge selv. Her møtes symbolikk, stemning og tekstunivers. Helge spiller pumpeorgel, og hans kristne bakgrunn har gitt ham et varmt og reflektert forhold til livet. I tillegg besøkte vi Byscenen – der Kaizers sist spilte da de inntok byen – samt kjente steder som Trondheim Torg, Gamle Bybro og Studentersamfundet.

På bildene er Helge «Omen» Risa fra Kaizers Orchestra. I forbindelse med Kaizers Orchestras stadionturné var bandet noen dager i Trondheim for promotering, signering – og ikke minst høydepunktet: stadionkonserten. Det ble laget en liten promofilm som viser at Kaizers har inntatt byen, og at Omen er ute på sightseeing.

Hva skjer når Omen plutselig vandrer rundt i bybildet – uten å gjøre annet enn å eksistere i det? Hans stillfarne tilstedeværelse er fascinerende å se. Kledd i dress, gassmaske og med en gammeldags stresskoffert skiller han seg tydelig ut. Gamle dager møter dagens samfunn. Turister undrer seg, noen vil ha bilde. Enkelte kjenner ham igjen og følger etter og snikfilmer … mens de fleste ser raskt bort og glir videre forbi – på vei dit de skal. Hverdagen fortsetter.


Hvordan kan en mann med gassmaske være så uttrykksfull uten å overdrive? Når han stopper opp, plukker en blomst og legger den i jakkelommen, berører det noe i oss. Kanskje blir det menneskelige tydeligere når blikket flyttes fra ansiktet til handlingene – til de små, gjenkjennelige øyeblikkene. Og bak masken skimter man øynene … han ser deg, slik bare Omen ser deg.

Artister er mennesker de også – med eller uten maske. Men Helge har en helt egen aura. Små ting blir store. Og det var nettopp dette jeg ønsket å formidle gjennom bildene.

Se hele featureserien her: Features


Årets Publikum

Fotograf: Simen Roberg

Fotografen forteller: – Bildet er tatt på Wrightegården i Langesund. 4. juli 2025. 


Det er Rotlaus som spiller på scenen og det er Bjørn Marius Øyehaug sentrert i bilde som vocalist. Til venstre står Simen Rebbestad på gitar. Man kan i bakgrunn skimte Lars Hammersland på orgel i bakgrunn. På høyre siden kan man såvidt se trommis Simen Bjørndalen og bassist Anders Maristuen. 

Bildet er tatt i forbindelse med at det skytes ut svart konfetti. Til publikums jubel. Dette skapte en rå energi som jeg klarte fange med et ultrawide vidvinkel objektiv. Det er jeg liker godt er den klare kontrasten og harmonien mellom det svarte og det oransje. Med innspill av hvitt. 


ANNONCE