En ny studie av Journal of Marketing har undersøkt den uforutsigbare utvelgelsesprosessen ved den berlinske teknoklubben.
Den kjente teknoklubben Berghain i Berlin er kjent for sine strenge inngangskrav. En ny studie publisert i Journal of Marketing, som Omni rapporterer om, har undersøkt utvelgelsesprosessen for å avdekke hvilke faktorer som spiller størst rolle.
Forskere har gjennomført 38 dybdeintervjuer med dørvakter, klubbeiere og gjester for å forstå hva som avgjør hvem som får slippe inn. Ifølge studien er det spesielt underrepresenterte demografiske faktorer, som etnisitet, alder og seksualitet, som spiller en viktig rolle for å skape en «kosmopolitisk» og «mangfoldig» atmosfære.
Tim Hill, foreleser i markedsføring ved University of Bath, forklarer at utvalget er basert på en balanse mellom mennesker som både "passer inn" og "skiller seg ut".
LES OGSÅ: Ticketmaster under utredning for Oasis-billetter
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på GAFFA SE før den ble oversatt av den norske redaksjonen og publisert på GAFFA NO.