Nyhet

Live Nation investerer milliarder i nye spillesteder

Investeringene er en del av en strategi for å skape et nettverk av spillesteder som eies og drives av Live Nation selv.

Konsertgiganten Live Nation har annonsert at de i løpet av de neste 18 månedene vil investere én milliard dollar – tilsvarende rundt 6,5 milliarder kroner – i bygging og renovering av 18 konsertsteder i USA. De nye og oppgraderte stedene vil bli plassert både i store byer som Denver og Seattle og på mindre steder som Allentown, Birmingham og Riverside. Det skriver Music Business Worldwide.

LES OGSÅ: Ny musikk fra Queens of the Stone Age

Målet med investeringene er å skape flere store show i mindre byer og bedre muligheter for både artister og publikum, sier Live Nations administrerende direktør Michael Rapino i en pressemelding, sitert av Music Business Worldwide:

«Vårt oppdrag er enkelt: å hjelpe artister med å levere uforglemmelige liveopplevelser – samtidig som vi skaper arbeidsplasser, revitaliserer byer og styrker lokalsamfunn.»


Live Nation eier allerede rundt 150 spillesteder i USA, som angivelig tilsvarer omtrent 4 prosent av alle konsertsteder i USA, ifølge Music Business Worldwide. Strategien er en del av et ønske om å skape et enda sterkere nettverk av egne spillesteder. En strategi som ikke bare handler om logistikk, men også om kontroll og inntjening.

Live Nation påpeker at mange store artister i dag ender opp med å gjøre semi-residenser – det vil si mange show i noen få byer, noe som tvinger fansen til å reise langt. De ønsker å endre det ved å åpne nye scener nærmere publikum.

LES OGSÅ: Talking Heads-frontfigur annonserer nytt album


Samtidig prøver Live Nation å møte kritikk rundt høye billettpriser. Ifølge dem koster 65 prosent av billettene under 100 dollar, tilsvarende omtrent 1000 kroner, og bare 2 prosent overstiger 500 dollar, tilsvarende rundt 5000 kroner. I samme åndedrag lanserer de også én million billetter til sommerens konserter for under 30 dollar (rundt 300 kroner).

14 milliarder dollar til artister i 2024

Det er ikke bare konsertarenaer Live Nation øser penger inn i. Selskapet hevder å ha investert 14 milliarder dollar (138 milliarder norske kroner) i artister i løpet av 2024, mer enn tre ganger så mye som i 2016. Dette inkluderer alt fra royalties og produksjonskostnader til turnéstøtte, skriver Music Business Worldwide.


I tillegg har Live Nation, gjennom sitt On The Road Again-program, latt over 9000 nye artister beholde alle inntektene fra merchandise-en sin. En praksis som har blitt stadig mer etterspurt av både fans og bransjefolk.

Antallet turnerende artister under selskapets paraply har også økt betydelig: fra 8200 i 2016 til 13 000 i 2024 – en økning på nesten 60 prosent.

Mens investeringen vokser, vokser også motstanden


Live Nation er imidlertid ikke immune mot motstand. Selskapet er for tiden gjenstand for et større søksmål i USA, der justisdepartementet og en rekke stater anklager Live Nation og datterselskapet Ticketmaster for å misbruke sin dominerende markedsposisjon og monopolisere markedet for live-arrangementer i USA. Søksmålene vil derfor ha skilt Live Nation og Ticketmaster fra hverandre igjen.

I mars avviste en føderal dommer to forsøk fra Live Nation på å få saken henlagt, og saken fortsetter er derfor ennå pågående.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på GAFFA DK før den ble oversatt av den norske redaksjonen og publisert på GAFFA NO.


ANNONCE