Investeringene er en del av en strategi for å skape et nettverk av spillesteder som eies og drives av Live Nation selv.
Konsertgiganten Live Nation har annonsert at de i løpet av de neste 18 månedene vil investere én milliard dollar – tilsvarende rundt 6,5 milliarder kroner – i bygging og renovering av 18 konsertsteder i USA. De nye og oppgraderte stedene vil bli plassert både i store byer som Denver og Seattle og på mindre steder som Allentown, Birmingham og Riverside. Det skriver Music Business Worldwide.
LES OGSÅ: Ny musikk fra Queens of the Stone Age
Målet med investeringene er å skape flere store show i mindre byer og bedre muligheter for både artister og publikum, sier Live Nations administrerende direktør Michael Rapino i en pressemelding, sitert av Music Business Worldwide:
«Vårt oppdrag er enkelt: å hjelpe artister med å levere uforglemmelige liveopplevelser – samtidig som vi skaper arbeidsplasser, revitaliserer byer og styrker lokalsamfunn.»
Live Nation eier allerede rundt 150 spillesteder i USA, som angivelig tilsvarer omtrent 4 prosent av alle konsertsteder i USA, ifølge Music Business Worldwide. Strategien er en del av et ønske om å skape et enda sterkere nettverk av egne spillesteder. En strategi som ikke bare handler om logistikk, men også om kontroll og inntjening.
Live Nation påpeker at mange store artister i dag ender opp med å gjøre semi-residenser – det vil si mange show i noen få byer, noe som tvinger fansen til å reise langt. De ønsker å endre det ved å åpne nye scener nærmere publikum.
LES OGSÅ: Talking Heads-frontfigur annonserer nytt album
Samtidig prøver Live Nation å møte kritikk rundt høye billettpriser. Ifølge dem koster 65 prosent av billettene under 100 dollar, tilsvarende omtrent 1000 kroner, og bare 2 prosent overstiger 500 dollar, tilsvarende rundt 5000 kroner. I samme åndedrag lanserer de også én million billetter til sommerens konserter for under 30 dollar (rundt 300 kroner).
14 milliarder dollar til artister i 2024
Det er ikke bare konsertarenaer Live Nation øser penger inn i. Selskapet hevder å ha investert 14 milliarder dollar (138 milliarder norske kroner) i artister i løpet av 2024, mer enn tre ganger så mye som i 2016. Dette inkluderer alt fra royalties og produksjonskostnader til turnéstøtte, skriver Music Business Worldwide.
I tillegg har Live Nation, gjennom sitt On The Road Again-program, latt over 9000 nye artister beholde alle inntektene fra merchandise-en sin. En praksis som har blitt stadig mer etterspurt av både fans og bransjefolk.
Antallet turnerende artister under selskapets paraply har også økt betydelig: fra 8200 i 2016 til 13 000 i 2024 – en økning på nesten 60 prosent.
Mens investeringen vokser, vokser også motstanden
Live Nation er imidlertid ikke immune mot motstand. Selskapet er for tiden gjenstand for et større søksmål i USA, der justisdepartementet og en rekke stater anklager Live Nation og datterselskapet Ticketmaster for å misbruke sin dominerende markedsposisjon og monopolisere markedet for live-arrangementer i USA. Søksmålene vil derfor ha skilt Live Nation og Ticketmaster fra hverandre igjen.
I mars avviste en føderal dommer to forsøk fra Live Nation på å få saken henlagt, og saken fortsetter er derfor ennå pågående.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på GAFFA DK før den ble oversatt av den norske redaksjonen og publisert på GAFFA NO.