Nyhet

Spotify inngår samarbeid med verdens største plateselskap

Partnerskapet skal bidra til å sikre bedre inntjening for rettighetshaverne bak musikken

Det har nettopp blitt bekreftet at Spotify og Universal Music inngår en flerårig samarbeidsavtale «fokusert på vekst, innovasjon og å fremme suksessen til artister og låtskrivere». Dette skriver Spotify i en pressemelding.

Les også: Spotify Wrapped - dette hørte nordmenn på i 2024

Det nye samarbeidet vil blant annet resultere i nye abonnementsformater, og Spotifys direktør understreker dette i en pressemelding:


"I nesten to tiår har Spotify innfridd løftet sitt om å bringe musikkindustrien tilbake til vekst, og sikret at vi leverer rekordutbetalinger hvert år til fordel for artister og låtskrivere. Dette partnerskapet sikrer at vi kan fortsette å levere på det løftet ved å erkjenne at konstant innovasjon er nøkkelen til å gjøre betalte musikkabonnementer enda mer attraktive for et bredere publikum av fans rundt om i verden."

Det nye partnerskapet mellom de to gigantene innebærer også en «direkte lisensavtale» som sies å være «gunstig» for låtskrivere på plattformen. Det er usikkert hvilken direkte betydning lisensavtalen vil ha og hva den konkret inneholder. Anonyme kilder sier imidlertid til musikkbransjemediet Music Business Worldwide at «betalingene til Universals forlag og selskapets låtskrivere vil øke».

Les også: Spotify utvider sitt lydbokbiblioteket 


Økningen kommer av at Universal skal ha presset Spotify til å avlyse en utskjelt rabattordning, der plattformen siden begynnelsen av 2024 har samlet alle abonnementer i én boks, som kombinerer musikkutgivelser og lydbøker på det amerikanske markedet, også kjent som en "bunting strategi". Dette skulle senke verdien av den enkelte brukeren og dermed også utbetalingene til rettighetshaverne. Det er angivelig denne rabattordningen Universal nå har fått Spotify til å kansellere, som derfor vil føre til at rettighetshavernes royaltyinntekter øker.

Det er fortsatt usikkert hvordan verdien av en bruker som kun hører på musikk og en bruker som betaler for både musikk og lydbøker fastsettes. Samtidig er det usikkert om rabattordningen blir helt avviklet, eller om det kun blir tilfellet for rettighetshavere som er med i Universalfolden.

I en pressemelding forplikter direktøren for Universal Music Group, Sir Lucian Grainge, seg nettopp til økt inntjening for musikkskapere:


"Da vi presenterte vår visjon for flere måneder siden for neste fase av utviklingen av musikkabonnement—Streaming 2.0—er dette akkurat den typen partnerskap vi så for oss. Denne avtalen utvider og styrker samarbeidet med Spotify for både plateselskapene og musikkutgiverne våre, og fremmer artistsentriske prinsipper for å skape større inntjening for artister og låtskrivere, samt forbedrede produktopplevelser for forbrukere"

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på GAFFA DK før den ble oversatt av den norske redaksjonen og publisert på GAFFA NO.

ANNONCE