Selskapet har presentert underskudd etter underskudd siden oppstarten, men nå ser det ut til å endre seg.
Til tross for Spotifys globale makt på musikk- og strømmemarkedet, har selskapet aldri klart å vise en årsrapport med overskudd. Men nye tall viser at det snart kan være historie. Spotify regnes som verdens største strømmetjeneste med 640 millioner brukere, hvorav 252 millioner er såkalte Premium-brukere som betaler for et abonnement. I tillegg har Spotify fått 6 millioner flere betalende abonnenter sammenlignet med de 246 millioner abonnentene plattformen hadde ved utgangen av andre kvartal 2024. Dette var imidlertid ingen overraskelse for Spotify, som allerede spådde en økning på 6 millioner betalende abonnenter i andre kvartal.
Ved inngangen til året presenterte strømmegiganten et rekordresultat på 1,9 milliarder kroner og i første kvartal, i sterk kontrast til resultatet for første kvartal året før, som var på minus 1,8 milliarder kroner.
I forgårs, 12. november, offentliggjorde strømmegiganten tallene for årets tredje kvartal, som viste nok et overskudd på rundt 5,2 milliarder kroner. Inntektene fra plattformens Premium-abonnement utgjør hele 40,5 milliarder i tredje kvartal, med ytterligere annonseinntekter på cirka 5,4 milliarder, noe som gir en samlet omsetning på nesten 46 milliarder kroner, en forbedring på 19 % sammenlignet med samme periode i fjor. Alt tyder på at den svenske strømmesuksessen nærmer seg sitt første lønnsomme år noensinne.
Veien til profitt
Noe av forklaringen bak de positive tallene er Spotifys suksessive prisøkninger for Premium-abonnementer. Spotify har hevet prisene to ganger i 2024, i Norge ble prisen for både vanlige abonnenter og de med familieabonnement hevet med 10 NOK.
Resultatene tyder på at brukerne ikke stikker av fra prisøkninger for sine abonnementer. Og det er en spesiell grunn til det, sier adferdsrådgiver Jakob Rachmanski til GAFFA:
– En klassisk tanke er at prisene er objektive, men i realiteten er de subjektive fordi vi prioriterer forbruket vårt annerledes. Vi booker mentalt, og når vi når grensen for varen vi setter av penger til, ønsker vi ikke å betale mer, selv om det i noen tilfeller bare er noen få kroner, sier Jakob Rachmanski og legger til at abonnementene varierer:
– Men med digitale abonnementer slipper vi å ta ut penger fysisk. Abonnementet betales automatisk uten at vi trenger å gjøre noe aktivt. Hvis vi ser for oss at Spotify hadde en fysisk butikk hvor du måtte gå og betale for abonnementet ditt hver måned, ville det vært annerledes for da ville vi bli konfrontert med prisøkningen.
Jakob Rachmanski forklarer også at selv om vi ikke er like kritiske til abonnementsøkninger som når smøret i kjøleskapet blir dyrere, er det fortsatt en grense for hvor mye selskaper kan heve prisene før vi reagerer:
– Du kan tenke deg at du har et syltetøyglass for hver utgiftspost i mentalregnskapet ditt. Når strømmetjenestekrukken er tom, fyller vi vanligvis ikke den på nytt, fordi det er en personlig grense for hvor mye penger vi vil bruke på akkurat den varen. Så mens vi gir bedrifter større spillerom for prisøkninger, har Spotify tydeligvis ikke nådd et tak for brukerne ennå og kan derfor heve prisene uten å skremme dem vekk.
Danske brukere har, som tidligere nevnt, ikke blitt påvirket av prisøkninger for sine Spotify-abonnementer ennå. En ny rapport, utført på oppdrag fra blant annet den danske musikkrettighetsorganisasjonen Koda, viser imidlertid at nesten alle dansker streamer musikk, men bare litt over halvparten betaler for det. Sammenligner man tallene fra musikkstrømming med streaming av filmer og serier, ser bildet annerledes ut: her er dansker villige til å betale for innholdet, med hele 86 prosent som betaler for minst én videotjeneste og over halvparten har to eller flere abonnementer.
Spotifys administrerende direktør, Daniel Ek, har kommentert kvartalsresultatene for tredje kvartal, ifølge musikkbransjemediet Music Business Worldwide:
"Vi har aldri vært i en sterkere posisjon takket være det enestående arbeidet til teamet vårt. Jeg er utrolig stolt over hvordan vi har levert og suksessen vi har oppnådd."
Daniel Ek la til: "Vi er der vi planla å være - om ikke litt lenger - og på stø kurs for å nå våre langsiktige mål. Den vedvarende jakten på innovasjon og forpliktelse til vekst gjør oss i stand til å tilby den mest verdifulle brukeropplevelsen i bransjen, samtidig som jeg styrker kjerneverdiene som gjør Spotify unik, er jeg veldig spent på hva fremtiden bringer for oss."
Spotify regner med å kunne feire nyttår med 260 millioner Premium-abonnenter og en økning på 8 millioner nye abonnenter i årets siste kvartal, noe som skulle gi et driftsresultat på 481 millioner euro i samme kvartal. Det betyr at Spotify forventer å nå en total omsetning på rundt 4,1 milliarder euro, ifølge data fra Music Business Worldwide.