Redaksjonens enmannspolarpatrulje var midt i nåløyet da den andre dagen av den grønlandske festivalen kom i gang
Reportasjeturen er laget i samarbeid med Visit Greenland, men med 100 % redaksjonell frihet.
Festivalgjengere ble traktert med den vakreste improvisasjonskunsten på himmelen da nordlyset brøt ut og fulgte Sisimiuts kuperte gater da den første dagen av den arktiske festivalen gikk mot slutten onsdag. Den andre dagen er derfor allerede varm i sving etter en så pittoresk avslutning, og Arctic Sounds sitt program for dagen viser seg å ikke skuffe.
Færøske Teitur åpner Grønlandsballet med konsert i det lokale lokalet Taseralik. Teitur har tilbrakt de siste fem dagene sammen med musikerne Lucky Lo (Danmark/Sverige), Oneda (UK) og grønlandske Hans Ole Amossen, hvor de utfordret låtskrivingen på en hundesledetur fra Kangerlussuaq, gjennom den nylig utpekte UNESCOs verdensarvlistede området Aasivissuit-Nipisat. Det virker derfor helt naturlig når Teitur entrer scenen i strømper, og sier at han nesten ikke vet hva han skal si under konserten etter den lange hundesledeturen, hvor han har vært borte fra alt som ligner sivilisasjon. Publikum er med, og kvitterer med en barmhjertig latter når Teitur konkluderer med at han nok bare vil spille et instrumentalnummer etter å ha gitt oss låter som «Josephine» og «Hjem». Hele konserten fremføres med piano som akkompagnement, og et brennende lys på et pelsteppe i bakgrunnen som stemningsmarkør. Det er umulig å ikke falle for umiddelbarheten til den færøyske soulkomponisten, og Teitur erkjenner publikums oppfordring om ekstranummer.
Utenfor lokalet venter Taseralik en krympet versjon av en amerikansk skolebuss, som holder motoren varm, slik at de i publikum som vil spare noen skritt på beina kan kjøres ned til Arctic Sounds største konsertlokale gjennom snøen- dekket landskap. Musikken fortsetter i den ommøblerte salen, som til daglig huser maskiner og utstyr til den lokale fagopplæringen, som klekker ut fremtidens maskinentreprenører og gruvearbeidere med spesialisering på områdets råvarer, derav artistnavnet; School of Rocks.
Dansk-svenske Lucky Lo sparker i gang det musikalske kapittel to av Arctic Sounds når hun inntar scenen i den ombygde salen. Bare akkompagnert av banjoen hennes demonstrerer Lucky Lo at hun lett kan bære en konsert i det formatet. Publikum sender kjærligheten tilbake mot scenen i form av sangstemmer og skarpe lys fra telefonen, som skaper en stjernehimmel akkurat der stjernene allerede er klarest. I løpet av den siste uken har barn og tenåringer fra musikk- og kulturskoler på Grønland, Island, Norge og Danmark besøkt Sisimiut for å delta på Nordic Arts, Music and Performance Youth Festival, og denne kvelden går Lucky Lo ned fra scenen til sist. nummer, og fremfører dansen til «Supercarry» med de unge festivaldeltakerne, som fremfører koreografien med store følelser.
Færøyske Frum lar også musikken følge sin egen kropp ned gjennom publikum, og minner oss alle om at det er viktig å være tilstede i øyeblikket på «In This». Etter en liten pause inntas scenen av Oneda fra Manchester, som også var med på den nevnte hundesledeturneen for låtskrivere. Hvis leddbåndene ens hadde vært stivfrosne av den arktiske kulden, sørger Oneda for at alt som kunne løsnes ble løsnet. Oneda setter gulvet i bevegelse, og det er få som kan stå stille når «Pussy Power» smeller ut av høyttalerne. Med seg grønlandske Andachan bak pulten, som også leverte en energisk EDM-opplevelse på festivalens første dag.
Færøyske Gurðrið Hansdóttir og grønlandske Athena skaper begge en upolert maktdemonstrasjon i håndverket låtskriving på hvert sitt nivå, og sistnevnte sementerer at det lokale vekstlaget lett kan leve opp til en plass på programmet.
For å avslutte dag to på Arctic Sounds har festivalen invitert danske Rigmor, som nylig fungerte som covermodell for GAFFA. Til tross for innledende problemer i lydmaskineriet, skaper Aarhus-bandet en atmosfære der publikum får riste de siste spenningene ut av kroppen og la seg omslutte av indielåtene, før de beveger seg ut i det frosne landskapet igjen.