Nyhet

"TikTok prøvde å mobbe oss til å akseptere en veldig urettferdig avtale"

Universal Music Groups partnerskap med TikTok har kollapset. I et åpent brev forklarer plateselskapet hvorfor.

"Vår kjerneoppgave er enkel: å hjelpe våre artister og låtskrivere å oppnå sitt største kreative og kommersielle potensial."

Dette står det i første omgang i et åpent brev Universal Music Group har blitt tvunget til å sende ut etter en mislykket avtale med den sosiale medieplattformen TikTok. En avtale som skulle sikre rettighetene til artister og låtskrivere.

Uenigheter mellom Universal Music Group og TikTok, i forbindelse med en kontraktsfornyelse, har nå ført til at Universal Musics nesten tre millioner musikkkatalog er fjernet fra TikTok. Dette bekreftes av mediet Music Business Worldwide.


I Universal Music Groups åpne brev til sine artister og låtskrivere har UMG spesifikt presset TikTok til å få "passende" kompensasjon for artistene.

"Vi har jobbet med å løse disse og relaterte problemer med våre andre plattformpartnere. For eksempel er vårt artistsentrerte initiativ designet for å oppdatere strømmingens belønningsmodell og bedre belønne artister for verdien de leverer til plattformene," sier det i brevet.

I tillegg sier Universal at de har "beveget seg aggressivt" for å omfavne løftet om kunstig intelligens mens de kjemper for å sikre at artisters rettigheter og interesser beskyttes nå og langt inn i fremtiden. Disse punktene, ifølge Universal, er punkter som mange av deres andre plattformpartnere har ønsket velkommen.


Det er imidlertid annerledes med TikTok, ifølge UMG.

"Når det gjelder spørsmålet om artist- og låtskriverkompensasjon, foreslo TikTok å betale våre artister og låtskrivere med en pris som er en brøkdel av prisen tilsvarende store sosiale plattformer betaler. I dag, som en indikasjon på hvor lite TikTok kompenserer artister og låtskrivere, til tross for dens massive og voksende brukerbase, raskt økende annonseinntekter og økende avhengighet av musikkbasert innhold, står TikTok kun for omtrent 1 prosent av våre totale inntekter»

I følge UMG, mens forhandlingene fortsatt pågikk, prøvde TikTok å mobbe dem til å akseptere en avtale verdt mindre enn den forrige avtalen.


De skal ha gjort dette ved å «selektivt fjerne musikken fra visse av våre (UMGs, red.) utviklende artister, mens de holdt våre publikumsdrivende globale stjerner på plattformen», sier Universal Music Group, som fortsetter:

«TikToks taktikk er åpenbar: Bruk plattformkraften til å skade sårbare artister og prøv å skremme oss til å inngå en dårlig avtale som undervurderer musikk, dens artister og låtskrivere, så vel som fansen deres. Det kommer vi aldri til å gjøre. Vi vil alltid kjempe for våre artister og låtskrivere og stå opp for den kreative og kommersielle verdien av musikk», fastslår UMG.

TikTok i sarkastisk respons


I en offisiell uttalelse som svar på UMGs åpne brev, har TikTok sagt:

"Det er trist og skuffende at Universal Music Group har satt sin egen grådighet over interessene til sine artister og låtskrivere. Til tross for Universals falske fortelling og retorikk, er faktum at de har valgt å gå bort fra den mektige støtten til en plattform med langt over en milliard brukere, som fungerer som et gratis reklame- og oppdagelsesverktøy for talentet deres. TikTok har vært i stand til å nå avtaler med alle andre etiketter og utgivere. Det er tydelig at Universals egennyttige handlinger ikke er i hendene på artister, låtskrivere og fans 'beste interesse», sier det.

Til mediet Music Business Worldwide forteller en kilde nær TikTok at plattformen bak kulissene har hevdet at den ikke er en musikkstrømmeplattform «og ikke trenger å være lisensiert som sådan».


ANNONCE