Nyhet

Svindelsak: «Jeg ble ganske rystet over det, jeg vil gjerne innrømme det»

I dag fortsetter rettsmøtene om svindel med musikkstreaming og brudd på opphavsrettsloven. GAFFA følger fra rettssalen i Aarhus

En 53 år gammel mann er tiltalt for å ha svindlet for over 4 millioner danske kroner i royalties fra ulike musikkstrømmetjenester, og for å ha publisert opphavsrettsbeskyttede musikkverk uten tillatelse.

– Jeg ble ganske rystet over det, skal jeg innrømme.

Det sier Erling Olsen fra plateselskapet Go' Danish Folk Music i retten, og som i dag vitner mot en tidligere forretningspartner - den 53 år gamle mannen som står tiltalt i saken.


Gjennom 69 abonnementer er tiltalte tiltalt for kunstig å ha spilt 689 sanger om og om igjen, slik at også royaltyinntektene skulle øke. I tillegg er 53-åringen tiltalt for brudd på åndsverkloven, da aktor mener at flere av sangene inneholder musikk som ikke tilhører tiltalte.

Ved dagens høring i retten i Århus ble saken oppsummert, og i alt fem vitner ble innkalt til forklaring. Deriblant Erling Olsen, som i 1997 grunnla plateselskapet Go' Danish Folk Music, som gir ut dansk folkemusikk og arrangementer av allerede eksisterende verk. Saken dreier seg om fem danske folkemusikkgrupper, som alle er signert til plateselskapet, og som dermed har opplevd at musikken deres har blitt publisert uten deres samtykke, hvor flere eksempler var endret i blant annet tempo, lengde og tonehøyde.

– Vennen min i bandet, Christoffer Dam, gjorde meg oppmerksom på at det fantes. Han hører alltid på ny musikk når han trenger å slappe av. Ved en tilfeldighet klikker han på et nummer på Tidal, og det var vår egen musikk, sier Jonas Kongsted fra folkemusikkgruppa Trias, hvorpå to musikkprøver spilles i retten. Det originale Trails-sporet, og sporet som ble gitt ut uten deres tillatelse, hvor tempoet økes og sporet derfor er kortere. Dette gjentas gjennom de andre vitnesbyrdene med representanter fra folkemusikkgruppene Dreamers Circus og Kasír.


Erling Olsen fra Go' Danish Folk Music innledet et samarbeid med den 53 år gamle tiltalte tilbake i 2006 om digital distribusjon, da tiltalte hadde kontakt med det internasjonale distribusjonsselskapet Ioda, som senere ble kjøpt opp av The Orchard. På den tiden fantes ikke strømmetjenester ennå, og den digitale distribusjonen måtte derfor inkludere nedlastinger fra plattformer som iTunes. Deretter fortsatte samarbeidet slik at musikken kunne komme på nett via streaming. Her ble tiltalte også tatt med som distributør for plateselskapet.

Erling Olsen sier i retten at samarbeidet ble avsluttet i desember 2015 uten konflikt, da Erling Olsen byttet til en annen distributør. Etter 1. desember 2015 hadde ikke tiltalte lenger tillatelse til å laste opp musikk til plattformene, og måtte også ta ned hele katalogen slik at den nye distributøren kunne laste opp igjen. Erling Olsen forteller at han selv ikke hadde oppdaget at det hadde vært misbruk av artistenes musikk.

En av artistene, Andreas Tophøj - som har avgitt forklaring i et tidligere rettsmøte - hadde ved et uhell oppdaget at musikken hans var publisert under et annet navn, og tok deretter kontakt med Erling Olsen.


– Jeg ble ganske rystet over det, det skal jeg innrømme, sier Erling Olsen, som utdyper at han ikke tok kontakt med tiltalte den gangen.

– Jeg visste ikke at det var han til å begynne med. Du kunne tenke deg at noen rett og slett hadde kopiert musikken og lagt den ut. Dette er det vi alle frykter, fordi det er ganske enkelt å gjøre. Jeg trodde ikke det var noen av mine samarbeidspartnere eller tidligere samarbeidspartnere.

69 abonnementer og 689 sanger
Representant for Rettighetsalliansen Thomas Heldrup sier at organisasjonen ble kjent med saken i 2017 av deres medlemmer Dansk Artist Forbund og Dansk Musiker Forbund, som hadde oppdaget et «unormalt avspillingsmønster» på flere strømmeplattformer. Rettighetsalliansen startet deretter sin egen åpen kildekode-undersøkelse og kontaktet også Spotify, som ga et øyeblikksbilde av 200 musikalske verk.


– Noen album gikk fra 0 til 8.000 avspillinger på én til to dager fra et svært lite antall brukere, sier Thomas Heldrup, som i dag er Head of Content Protection and Enforcement i Rights Alliance.

Tiltalte erkjente at det var hans brukerprofiler som var på listen over brukere i etterforskningen som spilte de utvalgte verkene. Spotify beskrev blant annet i sin undersøkelse at en bruker «tilsynelatende» spilte den samme spillelisten 593, 593 og 596 ganger over tre dager.

– Det er nok vanskelig for oss med normale lyttemønstre å treffe så nært like mange avspillinger hver dag, sier Thomas Heldrup, når aktor spør om dette er et normalt lyttemønster for en musikklytter.


Spotify informerte blant annet Rights Alliance om at 20 brukere spilte rundt 36 000 spor på en uke.

– Vi vet ikke hvordan det skjedde. Men vi kan se fra vår informasjon fra Spotify og våre egne undersøkelser at noe er gjort tematisk, sier Thomas Heldrup.

Tiltalte har tidligere forklart de mange abonnementene og de mange avspillingene med at han i forbindelse med sitt arbeid i musikkbransjen måtte «lage en prøve fra en katalog på cirka 20.000 spor».


Erling Olsen fra Go' Danish Folk Music forteller at han selv kun har ett strømmeabonnement:

– Man går inn for å sjekke om ting stemmer og for å høre noen andre artister. Men det krever bare ett abonnement. Og med mange av strømmetjenestene kan du også ha en gratis bruker. Så fra mitt ståsted trenger man bare et abonnement for å sjekke at ting står riktig der inne, sier Erling Olsen.

Den 53 år gamle tiltalte nekter straffskyld. Neste rettsmøte er berammet til 15. mars, og straffeutmålingen er ventet 21. mars.


ANNONCE