Merch Hub på Spotify gjør det mulig for artister å selge produkter direkte til fansen
Det har alltid vært en viktig del av en musikers levebrød å kunne selge såkalte 'merchandise', eller merch, til sine fans, og på konserter og festivaler er det også en svært viktig del av omsetningen.
Men etter hvert som musikken har flyttet til plattformer som Spotify, har det vært mer komplisert å selge til fans – ikke minst fordi fansen ikke lenger kommer fullt så nær. De streamer musikken og det er det.
Men Spotify vil nå gi artister en ny plattform, Merch Hub, designet for å gjøre det enklere for brukere å finne varer fra sine favorittartister, og dermed støtte dem økonomisk.
Til nå har det kun vært mulig for artister å selge til sine fans via deres individuelle profiler og sider, men ifølge Spotify vil Merch Hub være tilgjengelig fra mange steder i appen, inkludert fra album, EP-er og hvor de enkelte sporene spilles fra.
Samtidig har Spotify skrudd opp Merch Hub slik at den tilpasser vareanbefalinger for brukere, basert på hva de hører på og hvilke spillelister de har.