Nyhet

Ukens GAFFA-tape: Det beste fra norsk rap på lang, lang tid

GAFFA.no – alt om musikk!

Det er mandag og tid for ny «Ukens GAFFA-tape».

Hver mandag oppdaterer vi vår spilleliste med den beste nye musikken, nøye håndplukket og kuratert av vår redaksjon.

Forrige ukes spilleliste inkluderte blant annet ghanesisk glad-drill for dansegulvet, ypperlige norske RnB-låter, ARYs sensasjonelle comeback  – og ren thrash metal. Flere av disse låtene har overvintret, men på listetoppen har vi selvfølgelig fylt på med splitter ny, fantastisk musikk. 


Denne uken har vi ikke klart å unngå å ta med to låter fra Kobes helt eksepsjonelle debutalbum. Vi har også boltret plass til en perle fra Amalie Holt Kleives debutalbum som har kapret manges hjerter, en minimalistisk, instrumental bangerbeat fra nykommeren Third Attempt, en så å si perfekt poplåt av Bunsa og mer 80-tallssprudl fra Stavanger-bandet TØFL (bildet).  

I tillegg til dette er det 25 flere låter å dynke seg i gjennom uka. 


Les mer om de fem øverste låtene vi har valgt ut nedenfor: 

Kobe – SLAPSLAVE

Låten fra Kobes første soloalbum, Alle var til stede da solen døde, er en imponerende instrumentallåt. Rytmisk stabil og tikkende, helt til maskinen slår seg vrang og låten bryter ut i et mekanisk rasende klimaks. Platen er for øvrig også blant de aller, aller de sterkeste rapskivene her til lands på mange år, og i norsk sammenheng utforsker den uopptråkket terreng. Ytterst få matcher Kobes tolkning av samtiden, og hans innovative, grumsete og industrielle produksjon, kombinert med tightere og mer raffinert låtskriving enn tidligere gjør dette til et høydepunkt fra ende til annen. 


– Endre Holm Vassenden, GAFFA-kritiker og redaktør i Stoff

Amalie Holt Kleive, med Kjetil Møster – Syre

Jazzmusikeren Kleive debuterer med sin første fullengder, tre år etter debut-EPen. «Syre» favner ytterpunktene i hennes hittil utgitte diskografi, i en kraftlåt like forvrengt som den er nyskapende. Kleive leker stadig i vokalens forfriskende toppregister, men vier mer plass til tunge rytmer, grumsete synther og en saksofon-utgang som legger lite imellom. Tekstens ømhet gnisser derav hardt mot lydbildet, men bygger heller broer over sjangerblandingens fallgruver.


– Saga Eline Jonsson Hoff, GAFFA-kritiker og anmelderredaktør i Universitas

Third Attempt, med Håkon Struve – Nu Funk

Det er et bent frem uimotståelig driv som røsker deg ut på dansegulvet idet en sample fra Mobb Deep-låten «Shook Ones, Pt. II» flyr over den minimalistiske beaten. Låten sitter umiddelbart, men om det ikke var fett nok fra før groover gitarist Håkon Struve elegant over den medrivende bassgangen. Med «Nu Funk» kobler Third Attempt hiphop-samples, en gitarist som kjenner sin besøkelsestid og en vanvittig fet produksjonen sammen, og serverer slik den nye elektronikafunken. 


– Geir Magne Staurland, sjefredaktør

Bunsa – Safe With Me

Denne låten burde hatt en av verdens største plateselskaper i ryggen. Hadde den hatt det, kunne den blitt en radiohit av dimensjoner. Her har den til nå helt ukjente artisten Bunsa truffet blink med popformelen i nesten alle instanser, med fløyelsmyk stemme og øye for de små detaljene i låtskrivingen. Den deilig motstandsløse låten kunne vært solgt til hvem som helst, men jeg er glad han tok den selv. 


– Geir Magne Staurland, sjefredaktør

TØFL – Stirre inn i øyelokkå

Stavanger-bandet er tilbake med full styrke etter en skummelt lang pause. Heldigvis går det fortsatt i det samme: Særegne tekster med helt rå diksjon og vers som staccato staker seg avgårde før et glatt refreng når gigantiske høyder i et fullblown 80-tallssound med synther og glitter. 


– Geir Magne Staurland, sjefredaktør

 

FØLG DEN UKENTLIG OPPDATERTE LISTEN: 


ANNONCE