Nyhet

Joni Mitchells og Neil Youngs salg og streamingtall stiger kraftig etter Joe Rogan-kontroversen

GAFFA.no - alt om musikk!

De to kanadiske artistene opplever økt interesse etter kritikk av kontroversiell podcastvert.

Dette kommer fram i en ny rapport fra Rolling Stone, som har samlet inn tallene fra MRC Data (tidligere kjent som Nielsen Soundscan).

24. januar krevde Neil Young i et brev på hjemmesiden sin at musikken hans ble fjernet fra Spotify fordi strømmetjenesten også var en plattform for den kontroversielle podcasten Joe Rogan, som har blitt kritisert for å spre feilinformasjon om koronavaksiner. I brevet, som senere ble slettet, ga han Spotify et ultimatum og skrev: «De kan få Rogan eller Young. Ikke begge».

To dager senere var Youngs musikk tatt av Spotify, og det tok ikke lang tid før Joni Mitchell krevde det samme. En stor del av musikken hennes er nå også tatt av Spotify.

Fra 27. januar til 3. februar så Neil Young en fire prosent økning i streamingtallene sine, som vanligvis var på rundt fire millioner. De steg til 5,6 millioner i denne perioden. Young solgte 6285 album og 7278 digitale spor i samme periode, en økning på hele 80 prosent. Apple Music ga også artisten er hjelpende hånd, da de lanserte en markedsføringskampanje som promoterte musikken til Young på deres plattform.

Joni Mitchell så en enda større økning på 32 prosent i streamingtallene hennes, som gikk fra 2,3 millioner til litt over 3 millioner. Salget av Mitchells album steg 125 prosent, fra 1274 til 2878, og de digitale sporene hennes tar kaka, med en økning på 193 prosent, fra 1205 til 3540. 

ANNONCE