GAFFA.no - alt om musikk.
To millioner brukere skal ha fått tilgang til premium-utgaven av strømmetjenesten - uten å betale for det.
Det avslører Spotify selv som del av en større risikovurdering i forbindelse med selskapets planlagte børsnotering i begynnelsen av apri, skriver NME.
LES OGSÅ: Paolo Vinaccia feiret med stor utgivelse.
Nyheten om selskapets planlagte børsnotering direkte på New York Stock Exchange (NYSE) ble offentliggjort tidligere denne måneden, og kort tid senere ble det stilt spørsmål fra flere medier om hvorvidt strømmetjenesten blåser opp abonnementstallene sine før den planlagte børsnoteringen.
Uautoriserte applikasjoner
Ifølge NME skal dagens sak handle om at omtrent to millioner Spotify-brukere har fått tilgang til premium-versjonen av strømmetjenesten - som for norske brukere koster 99 kroner i måneden - uten å betale én krone for det.
Dette skal ha skjedd ved hjelp av diverse uautoriserte reklameblokkeringsapplikasjoner.
«21. mars 2018 oppdaget vi tilfeller hvor omtrent to millionere brukere har fått tilgang til reklamefri Spotify uten å betale for det», skriver selskapet i risikovurderingen.
LES OGSÅ: Skal bygge «episk» konsertarena i London.
Disse brukerne representerer ifølge NME 1.3% av tjenestens 159 millioner aktive månedlige brukere. Av disse er rundt 71 millioner inne på premium-utgaven av Spotify, som altså er reklamefri.