GAFFA.no - alt om musikk.
Flere medier stiller spørsmål ved strømmetjenestens antall abonnenter.
I forrige uke offentliggjorde Spotify sine planer om å børsnoteres. Siden strømmetjenesten fortsatt ikke kan vise til noe overskudd er det flere som mistenker at selskapet blåser opp sine tall for å gi et så positivt bilde som mulig før den kommende børsnoteringen. Både DI Digital og Breakit stiller nå spørsmål ved tallene som er presentert.
Strømmetjenesten hadde ifølge Breakit 28 millioner abonnenter i 2015 og hele 71 millioner i slutten av 2017. Det vil si en økning på 155 prosent i løpet av to år.
LES OGSÅ: Her er årets musikalske Oscar-vinnere.
DI Digital publiserte i november en artikkel der de viste hvordan Spotify via selskapets familieabonnement kunne løfte sine tall. Et familieabonnement hos strømmetjenesten innebærer at en familie - som i dette tilfellet betyr flere individer som er folkeregistrert på samme adresse - får tilgang til en hovedkonto og fem underkontoer.
Dette abonnementet koster 149 kroner i måneden, mens en vanlig premiumkonto, altså for en person, koster 99 kroner.
Gjennomsnittsinntekten har sunket
«En del av denne veksten stammer fra vårt familieabonnements popularitet», skriver Spotify i sitt prospekt, ifølge Breakit. Antallet premiumkunder har i 2017 økt med 46 prosent. Samtidig har gjennomsnittsinntekten for hver premiumkunde gått ned de siste to årene. Fra 68 kroner i 2015 til 50 kroner i 2017.
Teknologinettstedet skriver videre at disse underkontoene inkluderes når Spotify hevder de har 71 millioner abonnenter. Dette betyr altså at selskapet viser til betydelig flere brukere, men også betydelig lavere inntekt for hver kunde.
LES OGSÅ: Lurte Spotifys system - tjente millioner.
Ifølge Spotify har familieabonnementet ført til lavere omsetning per kunde, men på den annen side har selskapets kundeomsetning falt. Dette betyr at færre kunder forlater streamingtjenesten.