Nyhet

Dette var årets by:Larm-høydepunkt - ifølge GAFFAs anmeldere

GAFFA.no - alt om musikk.

GAFFA sine skribenter har trukket frem hva som var deres høydepunkter under årets by:Larm.

Norges største bransjefestival er over, og det hviler en kollektiv søndagsfølelse over hovedstaden. Magene er fulle på nye og gamle konsertopplevelser, og nesene kjenner et snev av forkjølelse.

Men kulde skulle ikke stoppe noen fra å fylle alle scenene over tre dager. by:Larm skal applauderes for et meget godt utformet og bredt musikkprogram. Også selve utformingen av festivalen med en gjennomført base rundt Mathallen og DOGA gjorde festivallogistikken lett å forstå seg på både for den vante og uvante.


LES OGSÅ: Nekter å fjerne drapsdømt artist fra programmet.

Et godt og interessant utvalg seminarer og foredrag gjorde dagene ekstra lærerike, og man kunne gå inn i konsertnatten med bedre samvittighet.

Men viktigst av alt var konsertene, og her kommer noen av høydepunktene fra våre skribenter.


Intetskjønn på Mono

Et fantastisk vitalt punkband. Bandet er ikke bare et formidabelt spark mot patriarkatet og voldtekstkultur. De har også et opprørsk og varmt budskap om å akseptere oss selv og hverandre. Vi skal være lykkelige for de kroppene vi har.

LES OGSÅ: Nationaltheatret med millionunderskudd.


Frontkvinne Ida Charlotte Bratteberg Jakobsen er farlig energisk og en nærmest uimotståelig sjarmerende personlighet. Ser du Intetkjønn live, kan du forvente både en fornøyelig og uforglemmelig aften.

Billie Eilish på Sentrum Scene


Det 16 år gamle vinduerbarnet viste seg å ikke bare være hype, ja, i motsetning til en del andre by:Larm-aktuelle. På Sentrum Scene utviste hun en selvtillit og en stemmekontroll som er uhørt på sine få år.

Ja, ikke siden debuten til Lorde har et så selvsikkert talent med utstrålingen til en langt eldre artist utmerket seg. Til tross for at hun spilte et nedstrippet sett hvor alt av teknologi ikke spilte helt på lag, kunne ikke dette merkes i opptredenen.


Sassy 009 på Blå

Det hadde vært snodig å sette sammen en oversikt over årets festival-høydepunkt uten å trekke frem selve «vinnerne av by:Larm», Sassy 009. Oslo-trioen presterte nemlig å skape så mye hype med sine tre konserter at de stakk av med hedersprisen «Årets Stjerneskudd.»

Vi er ikke overrasket, da de på fredagen leverte en heftig klubbkonsert på Blå, preget av teatralske visuelle virkemidler, heftige beats og seriøse tematiske undertoner. Dette er nok bare starten for Sassy 009.

Noah Carter på Rockefeller


Noah Carter kunne kanskje føles litt malplassert blant artistene på by:Larm, dette gjorde også at han ble en av festivalens tøffeste overraskelser. Han beviste at det er svært mulig å engasjere selv det stive by:Larm-publikumet.


Carter lager kompromissløs hiphop, hvor han ikke er redd for å la både tematikk og produksjon flyte mellom sjangre. Resultatet ble en enormt energisk kveld for alle heldige nok til å være til stede.

Halie på Sentrum Scene


Halie kommer ikke overraskende ut som en av by:Larms store vinnere. Hun har en stemme som viser enorm kraft i det ene sekundet, og sårbarhet i det neste. Hun fremstår som jordnær, men fremdeles usedvanlig trygg på seg selv og sine ferdigheter.

LES OGSÅ: «Uferdig Urør-vinner».

Det er umulig å ikke sitte igjen med følelsen av at du har vært vitne til noe helt spesielt etter å sett henne opptre. Halie er et navn vi trolig kommer til å høre mye om fremover, og det er mer enn greit.


by:Larm Black på Pokalen og Vulkan

Bookingen på by:Larm Black i år trekkes frem. En god blanding av fullstendig ukjent og halvetablert, steinhardt og nyskapende. Hver gang man frekventerte Vulkan i helga, var det et nytt høydepunkt og en konsertopplevelse over gjennomsnittet.


Vi fikk Aura Noir som gjør thrash-metall slik ingen andre kan. Stonerpunkerne i Bokassa leverte uvanlig sint og god underholdning. Lüt stadfestet sitt rykte som et Norges villeste liveband. Zeal&Ardor imponerte med en veldig unik blanding av afroamerikansk folkemusikk og gospel med svartmetall. Mange andre burde ha vært nevnt i dette avsnittet, men det går tom for plass.

LES OGSÅ: Anmeldelse av Despereaux på Pokalen.


ANNONCE