Nyhet

Den norske festivalen inviterer publikum inn på eiersiden

GAFFA.no - alt om musikk.

Som den første større festivalen i Norge, inviterer Norwegian Wood festivalpublikummet til å bli medeiere av festivalen gjennom crowdfunding.

Det melder arrangørene av festivalen i en pressemelding søndag. Der opplyses det om at en gruppe utvalgte fans av Norwegian Wood ble invitert til å melde sin interesse om å komme inn på eiersiden av festivalen som tradisjonelt har blitt arrangert i Frognerbadet i Oslo.

Etter kort tid satt festivalledelsen, ifølge pressemeldingen, med en liste på over 70 potensielle aksjonærer med et ønske om å investere opp til 1.2 millioner kroner totalt. Som følge av den positive responsen går festivalen nå bredere ut og håper enda flere melder sin interesse.


— Vi skal være folkets festival. Flere utenlandske festivaler har åpnet for crowdfunding, og trolig blir vi den første, større norske musikkfestivalen med publikum på eiersiden. Vi tror økt eierskap til festivalen hos publikum, vil gi en enda bedre festivalopplevelse for alle. Vi håper også på et hyggelig overskudd å dele med våre nye medeiere, sier festivalsjef Henning Thoresen i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Raser mot Live Nation etter bildetabbe.

Årets utgave av festivalen vil finne sted i Frognerbadet fra 14. til 16. juni med navn som Travis, Di Derre og The Rainmakers på plakaten.


— Vi gleder oss til å avsløre enda flere band i ukene som kommer, sier Thoresen.

Artikkelen fortsetter under videoen.


Norwegian Wood ble arrangert for første gang i 1992, og er en av landets eldste festivaler. De siste årene har det vært litt frem og tilbake for festivalen som tradisjonelt har hatt en evne til å hente enorme headlinere som David Bowie, Foo Fighters og Johnny Cash til Frognerbadet.

I 2016 ble festivalen kuttet ned fra tre dager til én dag, og flyttet fra Frognerbadet til Sukkerbiten, rett ved Operaen. Etter konkursen i 2017 overtok Norsk Øl, med Henning Thoresen i spissen, festivalen.

— Vi har fått henvendelser fra faste festivalgjengangre som elsker Norwegian Wood, og ønsker å være med å eie en liten bit av festivalen. Så derfor tenkte vi: La oss åpne opp for å vårt mest trofaste publikum og la dem være på å påvirke den videre utviklingen til Norwegian Wood, forteller Thoresen.


LES OGSÅ: Kronikk: «En blikkboks til besvær».

Aksjer for inntil to millioner kroner gjøres tilgjengelig i et nytt aksjeselskap som skal eie Norwegian Wood-festivalen i årene fremover. Publikum som i disse dager tegner seg for minstebeløpet på 1.000 kroner får inkludert billett til årets festival.

ANNONCE