GAFFA.no - alt om musikk.
YouTube vil gi Spotify og andre strømmetjenester konkurranse når de lanserer sin nye musikktjeneste i år.
Ifølge det amerikanske nyhetsbyrået Bloomberg skal nemlig YouTube lansere en ny, abonnementsbasert musikktjeneste i mars. Den vil konkurrere med Spotify, Apple Music og andre strømmetjenester.
LES OGSÅ: Kontroversiell film om Bataclan stoppes.
Videotjenesten har anslagsvis så mange som rundt 1,3 milliarder brukere daglig. Musikkvideoen til låten Despacito, som er den mest sette videoen på YouTube noensinne, er i skrivende stund sett over 4,6 milliarder ganger.
YouTube skal ifølge Music Business Worldwide de siste månedene ha skrevet nye avtaler om lisens og bruk av musikk fra plateselskapene Universal, Warner og Sony Music.
Artikkelen fortsetter under videoen.
Det er sannsynlig at den nye tjenesten, som ifølge kilder har fått det foreløpige navnet Remix, vil bli godt mottatt fra aktører i platebransjen. Det skriver Aftenposten. Mange har lenge vært kritiske til liten eller manglende betaling fra videotjenesten for bruk av musikk.
LES OGSÅ: Mariah Carey tok nyttårsrevansje.
De allerede eksisterende strømmetjenestene ser nok ikke like positivt på ny konkurranse. Tjenestene, som Spotify, Apple Music, Amazon Music og Tidal, taper årlig enorme summer – til tross for at abonnementsmassen stadig vokser.