GAFFA.no - alt om musikk.
Streamingtjenester står nå for nesten to tredjedeler av inntektene.
Ifølge en ny rapport fra organisasjonen for amerikansk plateindustri, RIIA (Recording Industry Association of America), har veksten fra streamingtjenester som Spotify fortsatt å kompensere for fall i salg av musikkenheter i første halvdel av 2017.
Forventede inntekter fra streamingtjenester i 2017 er estimert til å lande på en økning på 48 % til 2.5 milliarder.
LES OGSÅ: Ny oppdatering fra Hovefestivalen.
Dette skildrer et landskap som har forandret seg drastisk på kun få år. I 2015 sto streamingtjenester for en tredjedel av inntektene, mens digital nedlastning og fysiske objekter sto for resten.
Nå gir streamingtjenester som Spotify, Tidal og Apple Music hele 62 % av musikkinntektene i 2017.
Norsk ungdom streamer mest
Tidligere i år kom det frem interessante tall rundt streamingtjenestene også i Norden.
I en undersøkelse gjennomført på bestilling fra TONO og organisasjonens nordiske søsterselskaper KODA og Teosto ble det konkludert med at nordmenn har størst betalingsvilje for musikk - og at det er de unge som leder an.
— 66 % av de mellom 12 og 29 benytter betalte premiumabonnementer i streamingtjenester. Det er det høyeste i Norden i denne aldersgruppen, og ikke minst betyr det at det nå vokser opp unge generasjoner nordmenn som er vante med at musikk er noe man betaler for, uttalte administrerende direktør i TONO, Cato Strøm, da resultatene av undersøkelsen ble presentert i august.
LES OGSÅ: Det norske bandet inntar listene i England.