...men mister stadig sponsorpenger.
Samtidig som tall fra 25 jazzfestivaler viste en økning i billettinntekter på nærmere 25 prosent, viste det seg også at de meldte om til dels betydelig nedgang i sponsorinntekter.
Samtidig økte også utgiftene til artistene som opptrådte. Det melder Norsk jazzforum, som har oppsummert fjoråret for sine 25 medlemsfestivaler – før sommerens festivalsesong drar i gang med Anjazz på Hamar, Maijazz i Stavanger og Trondheim Jazzfestival denne uken.
Tallene viser at jazzfestivalenes billettinntekter økte med 10 millioner fra 2015 til 2016.
— En økning i billettinntekter på nærmere 25 prosent er svært gledelig for jazzfestivalene i en tid hvor det blir stadig vanskeligere å trekke til seg nye, store sponsoravtaler, sier fagansvarlig i Norsk jazzforum, Øyvind Skjerven Larsen.
LES OGSÅ: Til Norge med nytt album i bagasjen.
Samtidig sank sponsorinntektene med nesten seks millioner kroner. Særlig festivaler og arrangører på Vestlandet er blitt berørt etter oljekrisen, men også sentralisering av sponsormidler i store konsern har gitt utslag i form av at festivaler har mistet regionale sponsorinntekter.
I 2016 arrangerte medlemsfestivalene 1.097 konserter, en liten økning fra 1.048 året før, samtidig som honorarutgiftene økte med åtte millioner kroner. Det tror Norsk jazzforums daglige leder, Gry Bråtømyr, dels har sammenheng med at satsene til profesjonelle musikere har økt.
— Vi ser at festivalene tar kunstnerkår på alvor og bestreber seg på å innfri Musikernes Fellesorganisasjons minstesats for honorar til profesjonelle musikere, sier hun i en uttalelse.
LES OGSÅ: Anmeldelse av John Mayer i Oslo Spektrum.
(©NTB)