Med datapip og surring fra ekte, gamle Apple-maskiner med i den nykomponerte musikken.
Når det blir opera viet Steve Jobs, hører datapip og surring fra ekte, gamle Apple-maskiner med i den nykomponerte musikken.
Lyden av en Mac Plus, som ble sluppet i 1986, er for eksempel fremtredende i ouverturen, melder The Guardian fra festivalen Santa Fe Opera i New Mexico i USA.
Der ble «The (R) evolution of Steve Jobs» av Mason Bates og Mark Campbell urfremført 22. juli, melder The Guardian.
LES OGSÅ: Nytt PR-stunt av Arcade Fire.
Bates er komponisten og elektronika-DJ-en som gjerne bruker digital teknologi i sine verk, mens Campbell står for librettoen som skildrer ulike episoder i Jobs liv – alt bundet sammen av garasjen der de første Apple-maskinene ble bygget.
— Selv om du kanskje ikke klarer å plukke ut akkurat hva som er den surrende harddriven til en Apple I, en Power Mac eller tastaturklikket til en Mac Plus, tror jeg akkumuleringen av de lydene gjør forestillingens lydverden autentisk, sier Mason Bates til avisen.
Artikkelen fortsetter under videoen.
Operaen tar seg friheter i skildringen av Jobs' komplekse liv, og er da heller ikke autorisert verken av Apple Inc eller av arvingene til Jobs. Ifølge The Guardian er det også rom for humor – som når Jobs-karakteren, spilt av barytonen Edward Parks, synger ut om hvor stygt kretskortet til Apple I er – og Steve Wozniak syngende svarer «et grensesnitt bare et moderbrett kan elske».
LES OGSÅ: 90 personer til sykehus etter Chance The Rapper-konsert.
(©NTB)