Nyhet

Kaster seg på vinylbølgen

Tre tiår etter at Sony sa farvel til vinylplatene, satser det japanske selskapet igjen på det gamle formatet som har kommet til heder og verdighet blant entusiaster og samlere.

Tre tiår etter at Sony sa farvel til vinylplatene, satser det japanske selskapet igjen på det gamle formatet som har kommet til heder og verdighet blant entusiaster og samlere.

Innen mars neste år skal nypresset vinyl finne veien ut på markedet fra en fabrikk sør for Tokyo. Da vil det være 29 år siden sist Sony produserte en single eller LP for platespiller. I 1989 droppet japanerne vinylen fordi kundene flokket seg om det forholdsvis nye CD-formatet og annen musikkteknologi, sier en talsmann for selskapet.

Ledet an i utviklingen


Midt på 1970-tallet produserte Sony nesten 200 millioner vinylplater i året. I de påfølgende årene lå selskapet i front i utviklingen av ny musikkteknologi og spilte en sentral rolle i utviklingen av CD-platene. Japanerne ledet også an i utviklingen av bærbare musikkspillere, med merkenavn som Walkman og Discman, samt kompakte minidisc-spillere.

Da de fysiske formatene ble erstattet av nedlastinger og strømming, havnet Sony noe mer bakpå.

LES OGSÅ: Anmeldelse av Marcus & Martinus på Voldsløkka.


De seneste årene har vinylen fått sin renessanse, ikke bare blant godt voksne nostalgikere, men også blant yngre lyttere. For å bli med på bølgen, er Sony nå på utkikk etter gamle teknikere med erfaring fra vinylproduksjon, melder avisen Nikkei.

(©NTB)

ANNONCE