GAFFA.no - alt om musikk.
Flere oppdager nye låter mens de hører på radio, enn når de er på YouTube eller på strømmetjenester – når de er over 40 år.
Ifølge en ny undersøkelse fra opphavsrettsorganisasjonen TONO svarer hver tredje nordmann «radio» på spørsmål om hvor de sist oppdaget en ny sang de likte. Det er tre ganger mer enn for nyere tjenester som YouTube, Spotify og andre strømmeselskaper.
LES OGSÅ: Starter nytt plateselskap.
Det får Tono-direktør Cato Strøm til å hevde at radio fortsatt er «uhyre viktig» – enten det er låtskrivere og artister som vil nå ut til folk, eller musikkelskere som vil oppdage ny musikk.
— Strømmetjenestene brukes av 8 av 10 nordmenn, og halvparten av befolkningen bruker YouTube ukentlig. Likevel svarer tre ganger så mange nordmenn radio enn disse type tjenester når de blir spurt om hvor de sist oppdaget ny musikk de likte. Ting kan dermed tyde på at vi oppsøker det vi allerede kjenner når vi bruker YouTube og strømmetjenester, sier Strøm.
Store aldersforskjeller
Ikke uventet er det store aldersforskjeller: Radio er ifølge pressemeldingen langt viktigere for dem over 40 år, enn for de yngre. Kun hver tiende spurte over 40 år svarte at de oppdaget ny musikk de likte på YouTube eller strømmetjenester, mens radiolytting sto for 45 prosent.
I aldersgruppen 12 til 17 år er YouTube viktigste kanal å oppdage nye sanger på, svarte 21 prosent, fulgt av anbefalinger fra venner (18 prosent), strømmetjenester (16 prosent), mens bare 12 prosent svarte radio.
LES OGSÅ: Trekker artister fra programmet - festival avlyst.
Tallene fremkommer i en ny, nordisk undersøkelse utført på vegne av TONO og de søsterselskapene i Norden.
(©NTB)