...men også mest tilbøyelige til å møte opp på konserter for å støtte favorittartistene sine.
Det er mest ensomme, middelaldrende, innadvendte personer som kjøper musikk på vinyl. Det er i alle fall det som er konklusjonen etter at YouGov har gjennomført en undersøkelse rundt tematikken, ifølge NME.
YouGov har kikket nærmere på demografien for kjøpere av vinylalbum i 2016. Undersøkelsen viser at forbrukerne aldersmessig er mellom 45 og 54 år, mens aldersgruppen 18 - 24 skal være de som er minst tilbøyelige til å utvide musikksamlingen med vinyler. En amerikansk studie fra i fjor hevdet ellers at det var folk under 25 år som var de største forbrukerne av formatet.
66% av vinyl-entusiastene avslører i undersøkelsen at de ikke kan komme seg gjennom dagen uten å høre på musikk, det er en smule høyere enn gjennomsnittet for den generelle engelske befolkningen, det 49% svarte det samme.
Det er ikke innenfor denne demografien at vi finner flittige brukere at pirat-tjenester på nettet som Pirate Bay, da 59% gir uttykk for at de aldri kunne lastet ned musikk ulovlig.
Ifølge undersøkelsen foretrekker 56% å holde deres følelser for seg selv, mens 69% sier at de foretrekker sitt eget selskap. Flesteparten av vinylentusiastene som har deltatt i undersøkelsen foretrekker å se sine favorittartister på scenen, og er samtidig mer tilbøyelig til å bruke penger på å støtte dem.
I juli kom det frem at David Bowies siste album Blackstar er årets inntil videre mestselgende vinyl-album. Albumet ble utgitt på legendens 69-årsdag 8. januar, og kun to dager senere gikk Bowie bort. Ifølge data fra The Vinyl Factory er albumet blitt kjøpt på vinyl 57.000 ganger i 2016.