Nyhet

Norge i verdenstoppen når det kommer til digitalt musikk-konsum

Inntektene fra streaming utgjør nå hele 83% av inntektene fra innspilt musikk i Norge, melder IFPI.

Det ser lysere ut for musikkbransjen i Norge, ifølge ferske tall fra platebransjeorganisasjonen IFPI. Så langt i år har har det vært en økning i salgstallene på 7.8 % i forhold til fjoråret, og det er inntektene fra strømmetjenester som Spotify, Tidal og Apple Music som er de store driverne bak den markante oppgangen i musikksalget.

I løpet av de første seks månedene i 2016 har det blitt solgt musikk i Norge for 333 mill. kr, mot 309 mill. for samme periode i fjor. Dette er altså en oppgang på 7,8%.

Inntektene fra streaming står for 278 millioner kroner av musikksalget i Norge så langt i 2016, og det er en oppgang fra 248 millioner kroner fra fjoråret. Bransjens inntekter fra strømmetjenestene står dermed for hele 83 % av musikkomsetningen i Norge.


— Det er positivt at salget av musikk fortsetter å øke i Norge i betydelig grad. En total økning på 7,8% er helt i verdenstoppen. Fortsatt omsetningsøkning innen streamingtjenestene viser at markedet fremdeles ikke er mettet og vi har tro på en omsetningsøkning også i årene som kommer, skriver direktør i IFPI Norge, Marte Thorsby, i en pressemelding.

Hun er likevel bekymret for lave inntekter fra populære videotjenester som YouTube.

— Vår bekymring er at inntektene fra videostream inkl. YouTube fremdeles er så lave. Når vi vet at 25% av Norges befolkning daglig bruker YouTube så er det langt fra rimelig at de kun betaler en brøkdel av det konkurrentene Spotify, Tidal og Apple Music betaler til artister og plateselskaper. Det er på høy tid at vi får en lovendring som gjør at disse aktørene opererer under like konkurransevilkår i musikkmarkedet.


Også salg av vinylplater er på fremgang, og i følge IFPI har det vært en oppgang på 43% av formatet i denne perioden. Formatet står dermed for 33% av salgstallene når det kommer til fysisk format.

ANNONCE