Nyhet

Håndbrygging i Joni Mitchells fotspor

Marit Larsen slipper sitt nye album 'Joni Was Right' i dag - uten hjelp fra de store plateselskapene.

Marit Larsen slipper i dag sitt nye minialbum Joni Was Right, en utgivelse med et noe mer folk-aktig preg enn hva vi er vant til å høre fra artisten. Den mest prominente endringen fra hennes tidligere utgivelser ligger i lydbildet og sjangeren, hvor Larsen nå prøver seg på noe mer "folky shit", som det så fint står beskrevet i pressemeldingen fra hennes eget nyoppstartede plateselskap Håndbrygg Records.

Hun har lenge hatt lyst til å gjøre det, men har holdt seg til popsjangeren. Hvorfor har hun bestemt seg for å bytte musikalsk beite akkurat nå? 

— Tiden var rett og slett inne. Jeg fikk gjort en solid pop-plate med forrige album When The Morning Comes, og føler vel egentlig at jeg har fått det litt ut av systemet for en stund. Det var kanskje den mest rendyrka pop-plata jeg har laget så langt. Dessuten har jeg leflet med folken så lenge at det var fristende å gjøre nettopp dette som min første egne utgivelse. Det føles riktig. Man har kunnet høre det helt fra debutplata at noe folk har sneket seg inn innimellom popen, forteller hun når vi møter henne på Frogner i Oslo.


Den nye skiva har fått navn etter hennes favorittartist og store inspirasjonskilde Joni Mitchell. Låtene er skrevet i London og Los Angeles, og Larsen forklarer at det er viktig for henne å bo i et engelskspråklig land når hun skriver tekster for å holde engelsken ved like. Albumet ble spilt inn på Færøyene, noe hun snakker spesielt varmt om.

— Jeg har tro på å ikke ha ubegrenset med tid. Jeg begynner med en veldig grundig preproduksjon, men vil ha en kort og intensiv tid i studio. Fordelen med Færøyene var at det var storm, vinter og februar, og ingen verdens ting som skjedde. Hagl og regn som trommet på de store vinduene i studio gjorde at vi måtte skyndte oss å ta opp imellom skurene, noe som også hjalp effektiviteten. Jeg låste meg inne i studioet i syv dager med bandet, og etter en tid med miksing og mastring i Oslo var skiva ferdig.

En annen temmelig stor forandring er at Larsen, som stadig flere andre artister, nå går over på et eget label og gjør seg uavhengig av et større plateselskap. Hun har valgt å kalle selskapet Håndbrygg Records. En slik forandring vil naturligvis også ha en innflytelse på musikken.


— Det finnes veldig mye som er bra ved å jobbe med et stort plateselskap når man er en ung artist i starten av karrieren. Det er godt å vite at noen har kvalitetsstemplet musikken din, og det er trygt å ha et sånt apparat rundt seg, som et sikkerhetsnett. Nå føler jeg allikevel at jeg er klar til å stole på min egen kunnskap og erfaring, og det føles godt. Nå som apparatet dessuten er så lite, kan prosessene gå fortere og musikken føles da fortsatt fersk for meg når jeg gir den ut. En annen god ting er at jeg for første gang eier masterne mine, noe som er en veldig god følelse. Jeg har et helt tydelig emosjonelt eierskap til musikken min, og da føles det naturlig å eie den selv på ordentlig.

Larsen forteller også at hun gleder seg til å kunne hjelpe andre artister opp og frem gjennom det nye labelet sitt, og gi dem en tålmodighet og en mulighet til å vokse, som ikke finnes så mange andre steder i platebransjen lenger. Planen fremover er også å gi ut hyppigere utgivelser av egen musikk, og fortsette i folksporet.

Først skal hun ut på en miniturné hvor hun ser frem til å kunne spille på litt mindre steder enn vanlig, spesielt på Verdensteateret i Tromsø, som hun kan fortelle at hun gleder seg veldig til.


Du finner alle turnédatoene til Marit Larsen via GAFFA LIVE.

Joni Was Right er ute allerede i dag.


ANNONCE