Nyhet

Adele med rekord-comeback

Musikkvideoen til 'Hello' tar over rekorden til Taylor Swift på YouTube.

På fredag ble Hello sluppet, Adeles første singel fra hennes kommende album med tilhørende musikkvideo. I dag kan videotjenesten Vevo, en del av YouTube, avsløre, at musikkvideoen slår rekorden for flest visninger på én dag. 

Med 27.7 millioner visninger slår Hello Taylor Swifts Bad Bloods visninger på 20.1 millioner og Miley Cyrus' Wrecking Ball på 19.6 millioner.

Musikkvideoen er også spesiell på flere måter. Den er delvist blitt filmet med et IMAX-kamera, som oftest brukes til skyte kinofilmer. Det er et format som har langt høyere oppløsning enn vanlige videokameraer. Videoen er regissert og filmet av den fransk-canadiske regissøren Xavier Dolan, som virkelig ville vise Adeles comeback etter fire år i tilnærmet stillhet.

Han sier følgende til Entertainment Weekly: "Hele videoen er skutt på film. Det som er filmet med IMAX var to scener: det meste ved sjøen, og der hvor hun åpner sine øyne (i starten, red.anm.). Jeg elsker en intro som er slik. Det virket perfekt: Hun har vært borte i tre eller fire år, så hun finner seg til rette og tar alle gardiner og lakener av, river dem ned fra veggene. Det er litt som om Adele er kommet hjem. Det føles nydelig og korrekt at at hun deretter ville sette seg ned og åpne sine øyne som om hun akkurat har våknet."

Hello er oppe i 88 millioner visninger nå, men der er fortsatt et lite stykke igjen før hun når Taylor Swifts andre rekord på 1.2 milliarder visninger for videoen til Blank Space.

Se musikkvideoen til Hello her:

ANNONCE