Nyhet

Blir WiMP nedlagt?

TIDAL lanseres i Norge i dag, med samme design og brukeropplevelse som den populære strømmetjenesten.

I dag lanseres TIDAL, WiMP sin internasjonale HiFi-tjeneste i Norge. Målsetningen er å gi norske artister en unik mulighet til å nå ut til et internasjonalt publikum via den samme redaksjonelle profilen som WiMP har holdt i Skandinavia.

TIDAL, som tok over fra WiMP som hovedsponsor av årets by:Larm, lanseres som et separat abonnement fra WiMP, men –  med unntak av en litt annen fargepalett – er brukeropplevelsen nærmest identisk med WiMP. Som i WiMP er det også mulig å streame musikk i 'normal' kvalitet. Et abonnement på TIDAL koster 199/mnd, det samme som WiMPs HiFi-abonnement. 

– WiMP påvirkes ikke av TIDAL lanseringen, og blir ikke lagt ned. Vi velger å introdusere den internasjonale utgaven av TIDAL i Norge nå, så får vi se hvordan mottagelsen blir. En norsk versjon lanseres senere i år, sier kommunikasjonssjef i WiMP og TIDAL Kristin Eldnes. 

Det er foreløpig ikke mulig å importere spillelister fra WiMP til TIDAL, men det er mulig å importere spillelister fra konkurrenten Spotify.

– Man kan velge å bruke både WiMP og TIDAL, men de to tjenestene er helt frittstående fra hverandre, sier Eldnes til GAFFA. 

Både TIDAL og WiMP er eid av Aspiro, som igjen er eid av blant annet mediekonsernet Schibsted. Tidligere i vinter ble det klart at Schibsted ønsker å selge Aspiro til Jay Z, men dette har møtt motstand blant småaksjonærene i Aspiro. 

 

ANNONCE