Direkte til deg fra Peter Jenner, tidligere manager for Pink Floyd og The Clash.
– Gjør som jeg sier, ikke som jeg har gjort, er Jenners første råd til publikum i TONO-teltet på Youngstorget i dag.
Peter Jenner (bildet) har jobbet i musikkindustrien i siden 60-tallet, og har vært manager for blant andre Pink Floyd, T. Rex, The Clash, Billy Bragg og Robyn Hitchcock. Den siste tiden har han engasjert seg spesielt i diskusjonen rundt copyright og digitale rettigheter, med et ønske om at artistene skal få maksimale inntekter.
Under sitt besøk på by:Larm i dag var det dette han ville snakke mest om, men han hadde også noen gode råd i baklomma til de som drømmer om å lykkes i musikkbransjen. Enten som managere eller artister.
Her er 10 tips fra Jenner:
Som manager, hvilke artister skal du se etter?
1. De må være unike, og ha noe nytt å tilby.
– Jeg er ikke interessert i enda en David Bowie, Pink Floyd eller Billy Bragg.
2. De må ha gode karakteristiske egenskaper.
– Har de greid å komme seg fremover av seg selv, eller henger de bare og venter på en tryllestav som skal gjøre de berømte?
3. De må være villige til å jobbe hardt.
– Det blir ikke lettere i fremtiden, det er alltid hardt arbeid.
4. De må kunne skrive godt låtmateriale, og låtene er viktigere enn hvor godt man behersker gitaren.
– At noen kan bevege fingrene sine raskt opp og ned halsen på en gitar, imponerer meg ikke. Det bare kjeder meg. Du bare skryter av deg selv. Jeg vil at låtene skal kommunisere med meg.
5. Som manager, må du ha alle kontrakter på stell og signert.
– Jenner forteller at han selv har opplevd å gå glipp av mye penger på grunn av dårlige, eller ikke-eksisterende kontrakter.
Tips til artister:
6. Velg en manager som kan bransjen, men også en som har energi og tro på deg.
– Du må ha en manager som er villig til å sparke ned en dør for å få musikken din hørt.
7. Hør på manageren din, eller spar pengene. Hvis du vet alle svarene selv, ikke bruk penger på at noen skal gi deg råd.
– I stedet, lytt til de som jobber med deg. Du må ikke alltid gjøre som de sier, men tenk gjennom det.
8. "Know your business" - Tid er penger.
– Er konserten ute i landsbygda egentlig verdt det? Du må alltid få nok igjen for pengene du bruker på alle konsertene.
9. "Vær så snill" og "takk" er verd mange penger.
– Konserten starter med det du går inn døra til lokalet. Har du en god holdning, vil alt gå bra.
10. Tenk 10 år frem i tid. Om det gjelder å selge bort rettighetene dine, eller laste opp musikk til skyene.
– Vit hva du gjør slik at du ikke går glipp av penger i fremtiden fordi du ikke viste hva du egentlig gjorde.