Nyhet

Er radiospilling fortsatt relevant?

Videoen drepte aldri radiostjernen. Det viser en ny undersøkelse om lyttevanene til norske musikkelskere.

Det var The Buggles - ledet an av produsentgeniet Trevor Horn - som i 1979 sang om hvordan visuelle medier ville ta over for den mer tradisjonelle radioen i klassikeren Video Killed The Radio Star. Nå kan det vise seg at dette likevel ikke stemmer helt med virkeligheten i 2015 - i alle fall ikke i Norge.

I en ny undersøkelse utført av analyseselskapet YOUGOV på oppdrag for TONO blant nordmenn i alderen 12-65 år sier nemlig hele 36 prosent at sist de oppdaget en ny låt var gjennom først å høre den på radio. Radioen er faktisk den plattformen der flest oppdager ny musikk i alle aldersgrupper, bortsett fra de mellom 12-17 år.

— Radio har alltid vært en veldig viktig kanal for artister og komponister som ønsker å nå bredt ut til folk, og nå har vi ferske tall som også viser at radio er kanalen som gjør nordmenn mest oppmerksomme på ny musikk. Det er kanskje overraskende for mange, med tanke på at radioen etter hvert har fått mange konkurrenter, sier kommunikasjonssjef i TONO Willy Martinsen.

Radio som lytteplattform spiller nok en viktigere rolle for de over 30 år, mens blant de som er mellom 12 og 17 år oppgir to av ti spurte at de sist oppdaget ny musikk gjennom venner eller strømmetjenester.

— Når vi nå har konkrete tall på at nordmenn først og fremst oppdager ny musikk på radio, så gir dette radiokanalene en betydelig mulighet til å være med å løfte frem norsk musikk. Når vi vet at nordmenn kun velger 12 prosent norskskrevet musikk når de streamer, så er det åpenbart at her er det et kjempepotensiale for radiokanalene til å hjelpe nordmenn å finne, og dernest streame, norsk musikk, sier Martinsen.

I undersøkelsen oppgir tre av ti spurte at det burde bli lettere å finne frem til norsk musikk gjennom strømmetjenestene, dette til tross for at strømmetjenestene de siste årene har blitt langt bedre på å drive med redaksjonelt innhold og kuraterte lister enn de tradisjonelt har vært.

Digital Music 2015 er en nordisk undersøkelse gjennomført i Norge, Sverige, Danmark og Finland på oppdrag fra TONO og dets søsterorganisasjoner i de nordiske landene. I Norge er det gjennomført 807 CAWI-intervjuer i perioden 17. - 29. september 2015.

ANNONCE