Nyhet

Her er CD'er fortsatt størst

Tre av fire musikkjøp er i fysisk format. Men streaming tar over verden – ikke bare Norge.

I dag ble den årlige rapporten til platebransjeorganisasjonen IFPI offentliggjort. Der kommer det frem at for første gang noensinne står det digital musikksalget for like mye inntekter som salg av fysiske produkter i musikkbransjen. Globalt ser man likevel en liten inntektsnedgang på 0.4% til 14.97 milliarder dollar i 2014.

— Musikkbransjen har alltid ledet veien for kreative industrier i den digital verden. Det fortsetter i vår tid når musikkindustriens revolusjon fortsetter gjennom nye faser, som kundenes lyst til å ha tilgang til, heller enn å eie, musikk. Det er en refleksjon på hvor godt vi har tilpasset oss markedet at digitale inntekter for første gang er på samme nivå som ved fysisk salg, skriver Frances Moore i IFPI i en pressemelding.

IFPI ser altså på streaming som en av de viktigste tendensene i det digitale markedet, og sier at tjenester som Spotify og Tidal nå står for 23 prosent av det digitale markedet med en inntekt på 1.6 milliarder dollar.

Men det er ikke slik at det fysiske markedet er helt utspilt selv om vi i Norge kanskje har vel mye tro på streaming og digitale tjenester. Ifølge rapporten står musikk på fysiske format for 46% av markedet og er fremdeles dominerende i viktige land som Frankrike (57%), Tyskland (70%) og Japan (78%).

Vinyl er også i sterk fremgang, opp i underkant av 55% mot 2013, og står nå for 2% av det totale musikksalget globalt, fra Tokyo (bildet) til Torshov (definitivt ikke bildet). 

ANNONCE