Nyhet

Advarer mot falske billetter

Måtte du ty til svartebørsen for å sikre deg festivalpass denne sommeren? Da bør du kanskje lese dette...

I disse hektiske sommermånedene arrangeres det store konserter og festivaler nesten ukentlig landet rundt. Og siden både den danske festivalkjempen Roskilde samt norske festivaler som Øyafestivalen og Slottsfjell har meldt om rekordsalg i år, er det en naturlig konsekvens at svartebørsmarkedet for billetter er mer aktivt enn vanlig.

Selv om det er forbudt å videreselge billetter til en høyere pris enn pålydende, tilbyr enkelte aktører overprisede svartebørsbilletter til norske festivaler og kulturarrangement. Styr unna slike billetter, er rådet fra Forbrukerombudet.

— Vi ønsker å advare mot å kjøpe billetter på svartebørs, da det kan by på en del problemer for kjøperen. Man kan for eksempel oppleve å få ugyldige eller falske billetter, uttaler juridisk direktør i Forbrukerombudet Frode Elton Haug til GAFFA.

Han mener også at regelverket som gjelder videresalg av billetter over pålydende pris burde være kjent for de fleste nå.

— Loven er klinkende klar på det punktet, avslutter han.

Forbrukerombudet har for øvrig følgende tips og råd til de som skal kjøpe konsert- og festivalbilletter i sommer:

Sjekk nettsiden du handler fra

Sjekk om nettsiden du bestiller fra er en offisiell leverandør eller selger på annenhåndsmarkedet (svartebørs). Undersøk arrangørens hjemmeside for informasjon om hvor du kan kjøpe billetter og billettpris. Ta gjerne et nettsøk på nettsiden du vurderer å handle fra. Du vil da kunne finne ut om andre har hatt problemer med aktøren tidligere.

Ikke betal på forskudd / benytt sikre betalingsløsninger

Forskuddsbetaler du ved å overføre penger til selgers bankkonto, står du svakere ved ikke-levering og svindel. Nettsteder der private selgere formidler billetter tilbyr gjerne såkalte sikre betalingsløsninger. Når du kjøper billetter kan det lønne seg å benytte seg av slike løsninger. Skulle det senere oppstå en tvist i forbindelse med billettkjøpet, kan du klage til leverandøren av betalingsløsningen, som vil holde betalingen tilbake inntil tvisten er løst.

Betal med kredittkort / klag til banken

Har du betalt med kredittkort og handlet billetten fra et firma som selv er selger, og ikke bare en ren videreformidler, kan du klage til banken dersom du ikke mottar billetten din eller dersom billetten har en mangel, for eksempel er i en dårligere kategori enn det som var avtalt med selger. Du må imidlertid først ha prøvd å få tilbake pengene fra selskapet du kjøpte billettene fra, og du bør samtidig underrette banken ved å sende dem kopi av din henvendelse til billettselskapet.

ANNONCE