Nyhet

Rockeband når én milliard views på YouTube

Amerikansk sekstett helt oppe på YouTube-toppen sammen med blant andre Lady Gaga, Justin Bieber og Rihanna.

Det er svært få artister og band som får sine videoer sett en milliard ganger. Fra før har dette vært forbeholdt verdens største popstjerner, som eksempelvis Lady Gaga, Justin Bieber og Rihanna, men nylig ble det første rockebandet innlemmet i det eksklusive fellesskapet.

Man skulle kanskje tro at det var Metallica, U2, The Killers eller Coldplay som var de første rockerne som mobiliserte til en milliard klikk, men der tar man feil: Det var nemlig ingen ringere enn det amerikanske nu metal-bandet Linkin Park som kunne sette det glinsende YouTube-fjæret i hatten tidligere denne uken.

Den første som tangerte milliardrekorden var Lady Gaga i 2010, men hun har siden blitt forbigått av Justin Bieber, hvis videoer blitt sett forbløffende 2,8 milliarder ganger på YouTube.


Linkin Park har derimot fått god hjelp av filmbransjen. Singelen «New Divide» fra 2009 hadde en fremtredende plassering på soundtracket til «Transformers: Revenge of The Fallen», og videoen til låten har blitt sett hele 131 millioner ganger. På andre- og tredjeplass over YouTube-beglodde rockeband finner man Red Hot Chili Peppers og Green Day, som har blitt sett 327 millioner og 245 millioner ganger. Linkin park har dermed god margin ned til sølv- og bronseplassen.

I juni i år slapp Linkin Park sitt femte studioalbum, «Living Things». Plata ble anmeldt av GAFFAs Magnus von Schantz, som ikke var særlig imponert over kaliforniernes nye takter siden «A Thousand Suns» fra 2010.

– Linkin Park har ikke levert et sterkt album på lenge og denne utgivelsen er ikke noe unntak. Noen av låtene på «Living Things» er over grensen flaue som den Beastie Boys-inspirerte «Until It Breaks» eller «Castle Of Glass» hvor vi får en Nightwish-variant på autotune. Sistnevnte et fryktelig forsøk på å skrive nok en stadionhymne. Uansett hva en mener om musikken til Linkin Park, er det en viss spenning om de fortsetter å finne måter å sette sjangre sammen på og presentere det i publikumsvennlig format, men har de funnet hiten sin? På «I´ll Be Gone» og «Burn It Down» er nok grunnlaget lagt for videre suksess, og for all del, popmusikken de lager nå er både salgbar og radiovennlig - men akk så kjedelig, skrev von Schantz, og ga plata tre stjerner.


ANNONCE