Nyhet

Punkt: «Katedral fremfor børs»

Punktfestivalen 2012 ble avholdt med svært gode besøkstall over tre dager denne helgen, og med Brian Eno som kurator. Vi snakket med den ene halvdelen av superduoen bak festivalen, Erik Honoré.

Punkt 2012 er over, og festivalen kan uten tvil kalles noe av det mest unike festivaltilbudet vi har her til lands. Siden 2005 har festivalen kjørt på med live remiksing av alle konsertene på hovedscenen, og i år var intet unntak. Det som var ekstra spesielt med årets festival, var at selveste Brian Eno (bildet) var kurator. Han hadde huket inn det som med trygghet kan kalles Punkts mest varierte program til nå.

GAFFA tok en prat med Erik Honoré, som sammen med Jan Bang er festivalens initiativtaker, om årets festival, som for første gang ble arrangert på Kilden, Kristiansands nye fasjonable storstue på Odderøya - rett rundt svingen fra der Quart ble arrangert i sin tid. Honoré er tross lite forhåndskunnskap om årets artister svært fornøyd.

– Over all forventing er jo en klisjé, men siden vi både hadde ny venue, hadde gitt bort kurateringen til en annen - riktignok Eno - og festivalen besto stort sett av ukjente artister, selv om for eksempel Owen Pallett utvilsomt vil bli godt kjent om ikke lenge og Reggie Watts allerede er et navn andre steder i verden, så gikk det over all forventning. Det var folksomt, vi hadde få logistiske problemer, og det virket som om det var god stemning både blant publikum og artister. 


Festivalplakaten var toppet av múm, Owen Pallett, S.C.U.M, Three Trapped Tigers og Ben Frost - med andre ord et ganske bredt spekter av sjangere og artister. Også for festivalsjefene var det mye ukjent.

– Ja, bortsett fra Eno selv, Múm og Ben Frost (en favoritt) var mange av dem nye bekjentskaper. Både for meg og publikum, vil jeg tro.

På mange måter kan det jo tenkes at Brian Eno er noe av det ypperste Punkt kunne oppnådd til kuratorrollen, hvordan i alle dager har man tenkt å følge opp noe sånt?


– Ved å følge den opprinnelige ideen; en organisk utvidelse av musikernettverket, ved å bygge nettverket gjennom kontakt direkte musiker-til-musiker, ved å tenke katedral fremfor børs. Samt å opprettholde grunnkonseptet med konserter/live remikser og vektlegging av nye konstellasjoner av musikere.

Kilden ble også tatt i bruk for første gang i år, etter syv år på Agder Teater. Honoré er fornøyd med hvordan det har fungert.

– Det fungerte svært bra, men personlig var jeg ikke så nervøs for et nytt lokale. Suksess eller det motsatte handler om mennesker: musikere, publikum, stab, ikke om bygningen. Og vi tok med oss "en gamle gjengen" inn i det nye lokalet. Kilden er et flott lokale. Det som overrasket meg var at det ikke var mer glissent i radene - Kilden (både hovedscenen og remixrommet) er dobbelt så stort som Agder Teater som vi satte foreløpig publikumsrekord ved å fylle i fjor. Så at det tidvis var fullsatt var en overraskelse, vi hadde beregnet og budsjettert med halv sal.


Alle anmeldelsene, bildene og intervjuene fra Punkt 2012 leser du her.

ANNONCE