Nyhet

Bilbransjen i hardt vær

Bilprodusenter blir stadig oftere beskyldt for å bruke ulisensiert musikk i reklamer. En av de siste – hvis musikk kan ha blitt misbrukt av reklamebyråene og bilprodusentene – er Tupac Shakur.

Det spekuleres nå i om den amerikanske bilgiganten Ford kan ha tatt noen snarveier når de lagde reklamen til sin nye bilmodell. I reklamen former skuespilleren André Royo – kjent for sin rolle som den narkomane, men svært elskverdige Bubs i TV-serien «The Wire» – en bil ut av en steinblokk med hjelp av hamrer og meisler, mens Tupac-diktet «The Rose That Grew Out of Concrete» blir resitert.

Diktet er å finne på albumet med samme navn fra år 2000, hvor en rekke skuespillere og musikere – blant dem Mos Def, Russell Simmons og Danny Glover – leser dikt av rapperen, som ble skutt og drept som tjuefemåring i 1996.

Om det er sånn at Ford har brukt diktet uten å spørre om lov, er det ikke første gang en bilprodusent har tråkket i copyright-salaten. Bilbransjen har nemlig i de siste årene vært notoriske misbrukere av andres musikk.


Sist ute var Manchester-kvartetten WU LYF, som var i harnisk over en nederlandsk Toyota-reklame, som brukte deres låt «Heavy Pop» som lydspor, etter sigende uten å ha avklart det med bandet. Verre var det kanskje at bandet oppfattet reklamen som svært mannssjåvinistisk, da konseptet bak reklamen er en rekke menn som går bak ryggen til sine bedre halvdeler, og kjøper flunkende nye Toyota-er, til stor fortvilelse fra den forsmådde part. 

– Til de av dere som lurer på hvorfor en av våre låter er med i en reklame, er vi også interessert i å finne ut hvorfor musikken vår har blitt brukt i en kjønnsdiskriminerende sportsbilreklame som oppfordrer menn til å leve ut sin indre sjåvinist. Vi har ikke samtykket til dette, og vi tjener heller ikke et øre på det, skrev bandet på sin Facebook-side. 

Det ble senere spekulert i om filmen var en salgspitch mer enn et ferdig produkt.


I mai i år havnet Baltimore-duoen Beach House i søkelyset da stadig flere påpekte at låten man kunne høre i det tyske bilfirmaets reklame for deres ny Polo-modell, var påfallende lik Beach Houses «Take Care». I en pressemelding fra bandet noe tid senere kom det frem at de gjentatte ganger hadde blitt tilnærmet av reklamebyrået DDB som ønsket å lisensiere bruken av «Take Care», men at Beach House hadde takket høflig nei til dette tilbudet.

Reklamebyrået henvendte seg da heller til firmaet Sniffy Dog, som lager musikk spesielt for reklamebruk. Resultatet ble låten «Whispers and Stories», som flere medier påpekte var påfallende lik Beach Houses «Take Care». Duoen kommenterte selv saken på sin Facebook-side.

– Folks sinne og kommentarer bør ikke rettes på Volkswagen eller oss. Det var reklamebyrået som foretok disse grepene, skrev duoen.


DDB har ikke teknisk sett foretatt noe ulovlig, men det er likevel påfallende at de legger seg så tett opp mot andres verk som loven tillater, kun for å manipulere frem de rette følelsene og selge sitt produkt.

Det er derimot ikke til å stikke under en stol at musikk i reklamer kan være med på å øke interessen rundt artister og band. Det var også DDB som brukte Nick Drake-låten «Pink Moon» i en reklame for Volkswagen Cabrio i 1999. Albumsalget til singer-songwriteren – som døde i november 1974 – opplevde da et solid oppsving, og bruken av låten i reklamen var utvilsomt med på å sette ny fokus på låtskriveren, som i mange år var en glemt skikkelse.

Detroit-rapperen Eminem var også på krigsstien mot den tyske bilfabrikanten Audi, da denne brukte en låt som var påfallende lik hans hit «Lose Yourself» i en reklame for 2012-modellen av Audi A6 Avant. Reklamen fikk også kritikk for å låne vel mye rent visuelt fra Chryslers Imported from Detroit-kampanje, hvor «Lose Yourself» ble brukt lovlig.


I juni år inngikk partene forlik, hvor Audi gikk med på å spytte betydelige summer inn i veldedige foretak i og rundt Detroit for å stimulere til økonomisk vekst i den kriserammede industri- og bilbyen.

Hør Beach Houses «Take Care» versus Volkswagens Polo-reklame:


ANNONCE