Spådommene stemte, og strømmegiganten kan krysse av for sitt første avrundede år med driftsoverskudd - noensinne.
Flere betalende abonnenter. Det er en av hovedårsakene bak driftsresultatet i 2024 for Spotify, som for første gang har levert årsrapport med overskudd. Konkret viser tallene at Spotify hadde 263 millioner betalende brukere (såkalte Premium-abonnenter) på årets siste dag, og at det ble lagt til 4 prosent flere Premium-abonnenter i løpet av fjerde kvartal, noe som tilsvarer 11 millioner betalende brukere. De nye betalende brukerne genererte Premium-inntekter på 3,7 milliarder euro i fjerde kvartal, tilsvarende cirka 43,2 milliarder norske kroner.
LE OGSÅ: Björk kritiserer Spotify: "Det handler om respekt"
Det totale driftsresultatet er på 1,4 milliarder euro, tilsvarende drøyt 16, 3 milliarder norske kroner. Resultatene gleder Spotifys administrerende direktør, Daniel Ek, som siteres av Music Business Worldwide:
"Jeg er veldig spent på 2025 og føler meg veldig komfortabel med hvor vi er både som produkt og selskap. Vi vil fortsette å foreta investeringer som skaper langsiktig effekt, øke tempoet, og samtidig opprettholde effektivitetsnivåene vi oppnådde i fjor. Det er denne kombinasjonen som vil gjøre oss i stand til å skape den beste og mest verdifulle brukeropplevelsen, vokse bærekraftig og levere kreativitet til verden."
LES OGSÅ: Spotify inngår samarbeid med Universal
Overskuddet kom imidlertid ikke som noen stor overraskelse, ettersom tallene fra tredje kvartal viste, at alt tydet på, at den svenske streamingsuksessen gikk mot deres første år med profitt noensinne.
En del av forklaringen bak de grønne tallene i bankboken kan også tilskrives Spotifys gradvise prisøkninger for Premium-abonnementene. Spotify har hevet prisene to ganger i 2024 alene.
Spotifys totale pool av aktive brukere har vokst med 12 prosent sammenlignet med 2023 og står i dag med 675 millioner brukere. Spotify tilskriver denne veksten spesielt deres tilstedeværelse i Latin-Amerika og "Resten av verden", sistnevnte dekker geografiske områder som ikke ligger i Nord-Amerika, Latin-Amerika eller Europa. Her sto resten av verden for den største andelen aktive brukere (34 prosent) i 2024, etterfulgt av Europa (27 prosent), Latin-Amerika (22 prosent) og Nord-Amerika (17 prosent).
Her kan ikke Spotify utelukke at «endringer i konkurranseforholdene i utvalgte utviklingsmarkeder» kan ha hatt en innvirkning på veksten i resten av verden og spesielt Latin-Amerika, der TikToks egen strømmetjeneste TikTok Music la ned i slutten av november 2024
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på GAFFA DK før den ble oversatt av den norske redaksjonen og publisert på GAFFA NO.