Nytt fra den norske singer-songwritern!
Thomas Dybdahl slapp sin nye singel «Graffiti Boy» forrige uke som en liten forhåndsvisning av hans kommende album Teenage Astronauts. Albumet slippes 15. mars, ifølge en pressemelding.
«Vennskap betyr så mye når du er ung. Sammen med dem utforsker vi verden, utfordrer autoriteter og flytter grenser. Da bestevennen min fikk kjæreste, føltes det som et svik», sier Dybdahl i pressematerialet.
I 2000 ga han ut sin første EP, Bird, og to år senere ble hans første album ...That Great October Sound gitt ut. Sist gang Dybdahl hadde et album var i 2020 med Fever, som fikk fem stjerner fra GAFFA.
«Et ganske musikknerdete og smittende album hvor det i Thomas Dybdahls ånd legges vekt på den tekniske finessen som fint utfyller hans gjennommusikalske melodiske materiale», sto det blant annet i anmeldelsen.
På den splitter nye singelen kan du høre gitarspill og strykere fra Stavanger Symfoniorkester. "Som ung har du følelsen av å være udødelig, at alt er mulig. Derfor måtte jeg ta med et stort strykeorkester denne gangen, for å fange den følelsen," sier Dybdahl. Singelen kan høres nederst i artikkelen.
For å klare strykerne har Dybdahl hatt hjelp av den amerikanske komponisten Vince Mendoza, som blant annet har jobbet med Joni Mitchell, Björk og det gigantiske nederlandske jazzorkesteret Metropole Orkest.
"Han er helt utrolig, jeg har aldri møtt noen som skriver for strykere som han gjør. Han vet hvordan de oppfører seg, hva som blir bra og hva som blir overflødig," sier Dybdahl. I tillegg til å jobbe med Mendoza, har Dybdahl også jobbet med Edie Kuhnle Ottestad, som hjalp til med tekstene på det nye albumet.
"Når vi møttes igjen nå, var det nesten 20 år siden sist. Vi er forskjellige mennesker, men vi tenker fortsatt likt. Hun har fortsatt lettest å skrive, jeg har fortsatt lettest med å lage musikk," sier Dybdahl.
Som siste samarbeid for plata er produsenten Larry Klein. De to har i en lengre periode isolert seg sammen i en liten ørkenby i California for å produsere albumet. «Det blir mer intenst å produsere musikk langt hjemmefra. Verken Larry eller jeg kunne bare ta en tur hjem for å hente noe. Vi laget oss et «studiefengsel» og jobbet intenst», sier Thomas Dybdahl om samarbeidet med Klein, og legger til:
«Ved å jobbe med så gode mennesker strekker jeg meg lenger. Jeg ville ikke presentere noe som jeg personlig ikke synes er det beste jeg har gjort.»